فروش محصولات نانو در کشور به 20 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد

به گزارش وبلاگ رابا، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: ما امیدواریم که در سال 1400 نیز فروش محصولات نانو در کشور به 20 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

فروش محصولات نانو در کشور به 20 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ رابا، سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مراسم رونمایی از بیش از 50 محصول پیشرفته با فناوری نانو که در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردید، گفت: دستاورد هایی که در این نمایشگاه عرضه شده حاصل حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و بنده از این حیث از آقای ستاری تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه ما خوشحالیم که امروز فعالیت های نانو تکنولوژی به ویژه در صنعت نفت، پتروشیمی و انرژی سمت و سوی صنعتی به خود گرفته گفت: امیدواریم که فناوری نانو به ارتقا، ارزانی سازی، رقابت پذیری و افزایش ارزش اضافه نموده در صنعت منجر شود.

سرکار در ادامه ضمن قدردانی از رسانه ها در جهت به تصویر کشیدن دستاورد های نانو توضیح داد: نشر این دستاورد ها در رسانه ها باعث می شود تا مردم بدانند که پولی که از جیب آن ها خارج می شود در حوزه علم و فناوری هزینه می شود و این دستاورد ها با فراوری ثروت و ایجاد اشتغال تخصصی به جامعه بازمی شود.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه مهاجرت مغز ها ما را رنج میدهد و این در حالی است که اگر در حوزه علم و فناوری سرمایه گذاری شود شاهد جلوگیری از فرار مغز ها خواهیم بود، اظهار کرد: 60 محصول فناوری مبتنی بر نانو تکنولوژی در این نمایشگاه عرضه شده که بودجه های آن از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین شده تا جوانان بتوانند خلاقیت خود را در این عرصه به ظهور و بروز برسانند.

وی با اشاره به اینکه اتفاقاتی که در حوزه دانش بنیان رخ داده شاید 10 درصد از پتانسیل های کشور نباشد با این وجود اگر ما بتوانیم در این حوزه سرمایه گذاری کنیم یک اقتصاد شکوفا خواهیم داشت و اقتصاد کشورمان دیگر به نفت و گاز متکی نخواهد بود، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نیز عمود اقتصاد مقاومتی را اقتصاد دانش بنیان می دانند، اما جای تاسف دارد که سیاست گذاران کلان کشور به این ظرفیت بی توجه هستند.

سرکار در ادامه با اشاره به اینکه جوانان با این نرخ رشد جمعیت ماندگار نخواهند بود و ما تا 30 سال دیگر این ثروت را نخواهیم داشت از این رو می توان گفت بزرگترین کفران نعمت در کشور ما اتفاق می افتد، چون روی این ظرفیت سرمایه گذاری نمی کنیم، افزود: امیدواریم با عقل و تدبیر بیش از وضع موجود به جوانان و حوزه دانش بنیان توجه شود.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه دستاورد های حوزه نانو تکنولوژی حاصل بیست سال کوشش در کشور است، افزود: در ابتدای راه شاید فقط 10 نفر از اساتید کشور می دانستند که نانو چیست، ولی امروز با کوشش هایی که در دانشگاه ها اجرا شده ما در توسعه علمی بی نظیر رشد نموده ایم و البته این علم نیز به فناوری تبدیل شده به گونه ای که امروز 850 محصول تایید شده در 15 حوزه صنعتی داریم و ما از این حیث که صنایع نانو را باور نموده اند خوشحالیم.

وی با بیان اینکه نانو می تواند موجب ارتقای محصولات صنعتی شود و بازار های این محصولات را توسعه دهد و از این رو اینکه صنعت ما را باور کند اتفاق مهمی است، افزود: فروش محصولات نانو در سال 98، 4200 میلیارد تومان بوده از این رو ما پیش بینی کردیم که فروش این محصولات در سال 99 به حدود 8000 میلیارد تومان افزایش یابد، اما خوشحالیم که بگوییم این رقم به 11 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافت. اگرچه بعضی از شرکت ها نیز عایدی های حاصل از فروش خود را به ما اعلام نکردند.

سرکار بیان نمود: ما امیدواریم که در سال 1400 نیز فروش محصولات نانو در کشور به 20 هزار میلیارد تومان افزایش یابد البته ما صرفا به فروش داخلی راضی نیستیم چرا که محصولات نانویی کشورمان دارای قابلیت رقابت از نظر قیمت و کیفیت در عرصه جهانی هستند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه نگاه ما به بازار های خارج از کشور است از این رو امیدواریم که هر چه سریع تر موانع پیش روی صادرات محصولات نانویی از بین برود توضیح داد: پیش از این مقدار صادرات محصولات نانویی در کشور 62 میلیون دلار بوده از این رو ما امیدوار بودیم که در سال 1400 این رقم به یک میلیارد دلار برسد، اما به علت تحریم ها و مشکل بازگشت پول و بعلاوه شیوع ویروس کرونا در تحقق این هدف با مشکل روبرو شدیم البته باز هم امیدواریم که به اهداف خود در حوزه صادرات محصولات نانویی دست یابیم.

وی به راه اندازی صندوق سرمایه گذاری و یک کنسرسیوم در جهت فروش فرا سرزمینی محصولات هایتک اشاره نمود و گفت: ما این قابلیت را داریم که به جای خرید سهام شرکت های خارجی بتوانیم روی شرکت های ایرانی در خارج از کشور سرمایه گذاری کنیم. به هر روی امروز اقتدار تکنولوژی زیربنای اقتدار نظامی، سیاسی و دیپلماسی است و ما با وجود اقتدار تکنولوژی اقتدار در سایر حوزه ها را خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فروش محصولات نانو در کشور به 20 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش محصولات نانو در کشور به 20 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید