جای خالی خلاقیت در صنعت مد و لباس با تقلید پر شد

به گزارش وبلاگ رابا، عضو هیات علمی دانشگاه هنر گفت: عوامل متعددی در نبود خلاقیت و وجود آثار کپی در صنعت مد و لباس کشور وجود دارد.

جای خالی خلاقیت در صنعت مد و لباس با تقلید پر شد

طراحی لباس، یکی از موضوعاتی است که هواداران خاص خود را پیدا نموده است و بدنبال آن، هر ساله نمایشگاه و رویدادهای متفاوتی در این حوزه برگزار می گردد. اما این بدان معنا نیست که دارای مسائل نیست چراکه نبود خلاقیت و طرح های نو، کپی کاری، مسائل مالی و سرمایه گذاری و... صنعت مد و لباس را با مسائلی روبرو نموده است.

بنفشه مقدم، عضو هیأت علمی گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه هنر تهران، درمورد نبود تنوع طراحی های لباس در بازار و نمایشگاه های لباس بیان نمود: عوامل بسیاری می توانند روی نبود تنوع طراحی در طراحی لباس های موجود در بازار و نمایشگاه ها تأثیرگذار باشند. اما آن چه که به صورت عام در نمایشگاه ها و جشنواره های عمومی دیده می گردد، این است که بعضی از افراد فکر می نمایند اگر پارچه های رنگی را از جا های مختلف لباس برش بزنند و جا به جا نمایند طراحی و خلاقیت به خرج داده اند.

مقدم گفت: ممکن است در چنین مواقعی، طراح، جای درستی را برای پارچه انتخاب ننموده باشد و یا اصلاً طرح پارچه مناسب آن طراحی نباشد. از اینرو، در طراحی پارچه مورداستفاده برای لباس باید دقت گردد تا جایی که فرد بداند آیا از پارچه های آماده در بازار استفاده شده است یا برای طرح مربوطه، پارچه خاصی درنظر گرفته شده است؟

این عضو هیأت علمی دانشگاه هنر تهران با ذکر مثالی ادامه داد: به طور مثال؛ اگر فراورینماینده از طراح خواسته است که برای او طراحی کند، طراح باید به این موضوع توجه کند که طراحی پارچه هم مستلزم یک سری اصول است که حتماً باید رعایت گردد و در این میان، اگر رعایت نگردد بدون شک، روی ظاهر اثر نتیجه معکوسی می گذارد.

مقدم با اشاره به وجود طرح های تکراری موجود در بازار اضافه نمود: در بازار، طرح های تکراری لباس وجود دارد؛ به طوری که می بینیم فراورینمایندگان به طرح های یکدیگر نگاه می نمایند و همین باعث می گردد که کپی در کار ها وجود دارد و علت آن هم این است که آن ها فکر می نمایند از چنین طرح هایی، استقبال زیادی می گردد و با استفاده از آن ها، فروش زیادی خواهند داشت و به همین علت، آن ها به فکر استفاده از این طرح های تکراری می افتند؛ به طوری که اگر طرح و مدلی هم در کشور های اطراف به ویژه ترکیه، مد گردد، آن ها سعی می نمایند شبیه آن طرح ها را داشته باشند و آثاری مشابه فراوری نمایند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه گفت:ممکن است طراحان کشور، ایده های بهتری داشته باشند، ولی به خاطر این که طرح ها و آثار صنعت مد و لباس کشورهایی چون ترکیه و...فروش خوبی داشته اند، فراورینمایندگان داخلی هم حاضر نیستند ریسک نموده و برای ایده نو طراح، سرمایه گذاری نمایند و این موضوع، یکی از مسائلی است که باعث می گردد تا شاهد طرح های تکراری در لباس های موجود در بازار باشیم و در حقیقت، نبود سرمایه گذاری باعث این معضل شده است و تا حدودی هم فراورینماینده حق دارد چراکه اگر سرمایه اش ازدست برود متضرر می گردد.

مقدم ادامه داد: در بعضی از موارد دانشجویی و... می بینیم که دوخت لباس تمیز انجام نشده است و بدنبال آن، وقتی به دانشجویان می گوییم که درز لباس باید دوخته گردد یا لباسی به آستر احتیاج دارد آن ها مقاومت می نمایند. زیرا بر این تصور هستند که یا سرعت عملشان پایین می آید و یا این که ظاهر بیرونی اثر مهم تر از ظاهر درونی اش است، در حالی که موارد زیادی در این خصوص تأثیرگذار هستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اضافه نمود:افراد فعال در حوزه مد و لباس باید بدانند وقتی که اثری، ممتاز تشخیص داده می گردد از درون و بیرون مورد آنالیز قرار می گیرد و به همین علت، قرار گرفتن طرح پارچه در قسمت مناسب کار نیز مهم است چراکه باعث هماهنگی کلی می گردد.

او تأکید کرد: اگر بخواهیم کلکسیون هماهنگی را طراحی کنیم به دو صورت است: یا موضوعی از طرف سفارش دهنده پیشنهاد می گردد یا طراح به صورت مستقل، کلکسیون خود را به معرض نمایش می گذارد و به همین منظور، سوژه موردنظر خود را انتخاب می نماید و یا در حقیقت، به صورت آزاد، هر یک از آثار خود را با فضایی متفاوت ارائه می دهد.

او گفت: به طور مثال؛ دانشجویانی که انتها نامه دارند، اگر بخواهند به صورت مجموعه کار نمایند. تعدادی پارچه یا مانتو بر اساس نقاشی های دوره قاجار، داستان های شاهنامه و... طراحی می نمایند که طبیعتاً باید هماهنگی در فرم کلی و ارتباط آن با موضوع و پالت رنگی انتخاب شده، نقش ها و... را با یکدیگر درنظر بگیرند تا هماهنگی میان آن ها وجود داشته باشد. این در حالی است که اگر سوژه آن ها آزاد باشد، می توانند بر اساس آن چه که موردنظرشان است به طراحی بپردازند. یعنی برای انتخاب پالت رنگی، برش، نقش و... آزاد هستند.

مقدم با اشاره به تنوع رنگی در لباس های موجود در بازار اضافه نمود: تنوع رنگی در مانتو های غیر یونیفرمی بسیار بیشتر است. ولی برای افراد میانسال به بالا با فرم اندامی خاص، شاهد رنگ های تیره تری هستیم که به خاطر تجربه فراورینماینده است چراکه فکر می نماید در این صورت، فروش بیشتری دارد. البته در این میان، سلیقه های متفاوت و تا حدی شخصی هم وجود دارد که ممکن است خانم های با سن بالا یا با فرم اندامی بزرگ تر، اصلاً دوست نداشته باشند از لباس های تیره استفاده نمایند و در این شرایط، لباس آن ها باید با تمهیدات لازم طراحی و فراوری گردد. اما به طور کلی، در حال حاضر، تنوع رنگی زیادی در بازار وجود دارد.

وبلاگ رابا فرهنگی هنری سایر حوزه ها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جای خالی خلاقیت در صنعت مد و لباس با تقلید پر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی خلاقیت در صنعت مد و لباس با تقلید پر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید