شهر تاریخی سیمره، ایلام

به گزارش وبلاگ رابا، شهر باستانی سیمره جزو اولین آثار ثبت شده در لیست آثار ملی ایران است. این محوطه در سال 1310 شمسی به شماره 6 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شهر تاریخی سیمره، ایلام

سِیمَرِه شهری باستانی در ضلع غربی و جنوب غربی دره شهر است. این شهر مربوط به اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و مرکز استان مهرجانقذق یا مهرجانکدک بوده است. این شهر باستانی بزرگ ترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است. مساحت این شهر بالغ بر 200 هکتار است.

به نظر می رسد این شهر به دلیل وقوع زلزله ای در سال 334 هجری قمری تخریب و خالی از سکنه شد. گچبری های منحصر به فردی از این شهر به دست آمده که در نوع خود بی نظیر هستند. خانه اربابی، بنای مسجد، اماکن حاشیه سیل بند و اماکن مسکونی حاشیه نشین شهر مکان های کاوش شده در 9 فصل کاوش در این محوطه تاریخی اند.

دره سیمره از دیرباز به لحاظ ویژگی های طبیعی، اجتماعی و مالی و موقعیت خاص خود همیشه مورد توجه گروه های انسانی واقع بوده است. شهر سیمره و پل گاومیشان، بزرگ ترین پل تاریخی غرب کشور، در شهرستان دره شهر نامزد ثبت در لیست آثار جهانی هستند. ثبت جهانی تپه های پیش از تاریخ دشت دهلران نیز در این لیست قرار دارند.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ رابا

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "شهر تاریخی سیمره، ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر تاریخی سیمره، ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید