سران سودان جنوبی، اتیوپی و اریتره اختلافات سه جانبه را بررسی می کنند

به گزارش وبلاگ رابا، جوبا پایتخت سودان جنوبی امروز (شنبه) در حالی میزبان گفت و گوی سه جانبه به همراه رهبران اریتره و اتیوپی است که این دو کشور از دو دهه پیش با یکدیگر اختلاف های اساسی دارند.

سران سودان جنوبی، اتیوپی و اریتره اختلافات سه جانبه را بررسی می کنند

اسکای نیوز عربی به نقل از یک منبع در سودان جنوبی گزارش کرد: نخست وزیر اتیوپی با همراهی رئیس جمهوری اریتره برای گفت و گوی سه جانبه میان رهبران سه کشور وارد جوبا پایتخت سودان جنوبی شد.

این گفت و گوها پس از آن صورت می گیرد که مارک لوکوک معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی به شورای حقوق بشر تاکید کرد: نیروهای اریتره باید اتیوپی را ترک کنند، نباید به آنها اجازه داده شود که به تخریب ادامه دهند.

اختلاف های مرزی ارتیره و ایتوپی در سال 1998 باعث بروز جنگی خونین بین دو کشور شد که دو سال ادامه یافت و در جریان آن، ده ها هزار نفر کشته شدند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، نیروهای اریتره در ایالت تیگرای در ایتوپی فعالیت دارند و اطلاعات مستند حاکی از اقدام های وحشتناک این نیروها است.

پیش از بحران تیگرای، اتیوپی، سودان و مصر مذاکراتی را آغاز کردند که هدف از آن احیای گفت و گوهایی است که تقریبا از یک دهه پیش در مورد طرح احداث سد بزرگ رنسانس در اتپوپی به طور متناوب در جریان بود، اما عملا به بن بست رسیده است.

جبهه آزادیبخش تیگرای از سال 1975 با دولت موقت نظامی مستقر در آدیس آبابا درگیر بود و طی سالیان متمادی با انجام عملیات نظامی پایان در اواخر دهه 80 میلادی موجب سقوط دولت مرکزی اتیوپی شد. از آن زمان جبهه آزادیبخش تیگرای از جمله چهار جناح قومی تشکیل دهنده ائتلاف حاکم در اتیوپی بود که در سال 2018 به دستور ابی احمد نخست وزیر اتیوپی این ائتلاف ملغی شد.

ایالت تیگرای به عنوان یکی از مناطق نیمه خودمختار اتیوپی 9 میلیون نفر جمعیت دارد و جبهه آزادیبخش تیگرای به مدت سه دهه در دولت ائتلافی این کشور صاحب نفوذ و قدرت بوده است.

ابی احمد نخست وزیر اتیوپی در صدر دولت ائتلافی این کشور 14 آبان 99 (4 نوامبر 2020) با صدور دستور حمله به شبه نظامیان جبهه آزادیبخش تیگرای مستقر در ایالت شمالی تیگرای عملا وارد جنگی شده که به گفته تحلیلگران ممکن است به تجزیه این کشور منجر شود.

سازمان ملل چندی پیش اعلام کرد که شمار آوارگان اتیوپیایی که در پی درگیری های اخیر این کشور به سودان گریخته اند به 30 هزار تن می رسد. اکسل ایشو کننده دائم سازمان ملل در امور پناهندگان در سودان پیشتر اعلام کرده بود که شمار آوارگانی که تا به امروز از مناطق درگیری در اقلیم تیگرای در شمال اتیوپی به سودان گریخته اند، به 30 هزار تن رسیده است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "سران سودان جنوبی، اتیوپی و اریتره اختلافات سه جانبه را بررسی می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سران سودان جنوبی، اتیوپی و اریتره اختلافات سه جانبه را بررسی می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید