دردسرهای تغییر نکردن ساعت ادامه دارد ، توصیه ها و پیشنهادها

به گزارش وبلاگ رابا، تغییر نکردن ساعت رسمی کشور در نوروز سال جاری، هنوز جنجالی است و مسائل مردم در این رابطه ادامه دارد.

دردسرهای تغییر نکردن ساعت ادامه دارد ، توصیه ها و پیشنهادها

آنطور که بخشی از کاربران می گویند، ساعت گوشی های آنها همچنان یک ساعت جلو است و امکان تغییر دستی آن وجود ندارد. آن بخش از کاربران هم که می توانند ساعت دیوایس خود را یک ساعت به عقب بکشند، پس از مدتی همان ساعتی را مشاهده می نمایند که با اختلاف 54 ساعت از GMT نمایش داده می گردد. در واقع برخی از نسخه های قدیمی تر اندروید، آپدیت نوی که این مسئله را حل نماید، عرضه ننموده اند.

با این حال، کارشناسان به کاربران توصیه می نمایند که به ساعت دیوایس های خود ازجمله گوشی ها دست نزنند؛ چرا که ساعت کل سیستم تغییر می نماید و باعث بروز مسائل دیگر می گردد.

یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای کاربران رخ دهد، می تواند دسترسی نداشتن به برخی از سایت ها باشد. این در حالی است که برخی از اپلیکیشن های مالی، درصورت تغییر ساعت با مشکل روبه رو می شوند. بنابراین به نظر می رسد که اپلیکیشن ها، سیستم های عامل و نرم افزارها در آپدیت نو خود باید این مسئله را حل نمایند.

اهمیت ساعت در سیستم

فرهاد نعیمی، کارشناس نرم افزار و فناوری اطلاعات در گفت وگو با وبلاگ رابا، ابتدا در خصوص نحوه کار ساعت سیستم های کامپیوتری می گوید: سیستم های کامپیوتری یک ساعت جهانی با عنوان UTC دارند. UTC معمولا با GMT که همان ساعت گرینویچ لندن است هماهنگ عمل می نماید. همه سیستم ها با همین ساعت منطبق هستند و عمل می نمایند. ولی هنگام نمایش، بسته به اینکه کاربر تایم زون یا ساعت منطقه ای خود را چگونه تنظیم نموده باشد، نمایش ساعت تغییر می نماید.

نعیمی با اشاره به اینکه در این شرایط، ساعت سیستم مسئله ای ندارد و صرفا آنچه نمایش داده می گردد با اختلال همراه است، ادامه می دهد: برخی از سیستم های عامل اندروید در ایران فقط با 54+ هماهنگ شده است. یعنی با 54 ساعت اختلاف نسبت به GMT تنظیم شده است. به عبارت دیگر، اگر بر مبنای UTC ساعت 12 باشد و در واقع 3:30 تهران است، کاربران برخی از اندرویدها ساعت 4:30 را می بینند و دلیل آن هم این است که library قدیمی آپدیت نشده است.

به گفته او، حالا اگر کاربر بخواهد مسئله را حل نماید، باید ساعت سیستم را یک ساعت عقب بکشد که این کار، باعث اخلال در ساعت کل سیستم می گردد. به عبارت دیگر، کاربر با این کار ساعت UTC سیستم را که 12 بوده به 11 تغییر می دهد تا 54+ تبدیل به 3:30+ گردد. بنابراین از آنجا که سیستم های کامپیوتری وابستگی بسیاری به زمان دارند، به این ترتیب ساعت کل سیستم دچار اختلال می گردد.

بروز مسائل عدیده

برخی از کاربران از ابتدای سال مسائل متعددی را تجربه نموده اند که این کارشناس نرم افزار هم بر آن صحه می گذارد.نعیمی می گوید: این موضوع باعث می گردد که به عنوان مثال یک اپلیکیشن نتواند تراکنش های مالی را به درستی انجام دهد.

او حتی از بروز اختلال در برخی نرم افزارها خبر می دهد و می گوید: این اتفاق در وی پی ان های vmes هم مشهود است. درواقع با تغییر دستی ساعت از طریق کاربران، v2ray های vmes از کار می افتند و دلیل آن هم این است که در پروتکل آن، از زمان استفاده شده است.

به گفته این کارشناس، تغییر دستی ساعت حتی در سرتیفیکیت ها ممکن است مشکل ایجاد کند. فرض کنید که من برای وب سایتم یک سرتیفیکیت می گیرم و روی همه دستگاه های سالم نشان می دهد که سایت من ساعت 12 سرتیفیکیت گرفته است. پس هر کاربری که ساعت 12:05 سایت مرا باز کند، عملا مسئله ای نخواهد داشت. اما کاربرانی که ساعت خود را به صورت دستی تغییر داده اند، هنگامی که وارد سایت می شوند، می بینند که سرتیفیکیت از ساعت 12 فراوری شده، اما ساعتشان چون 11:05 است برای آنها باز نمی گردد.

چه باید کرد؟

نعیمی، کارشناس فناوری اطلاعات به کاربران توصیه می نماید که مهم ترین کار این است که کاربران به سیستم های خود دست نزنند و ساعت دیوایس خود را عقب نکشند. درواقع کاربران باید بدانند که سیستم آنها هر ساعتی را که نشان می دهد درست کار می نماید، حتی اگر یک ساعت جلو باشد.

نعیمی بعلاوه به پشتیبانی فراورینماینده نرم افزار یا سیستم عامل اشاره می نماید و می گوید: به عنوان مثال، اندروید در نسخه های 13 این مسئله را حل نموده است؛ بنابراین اگر کاربران گوشی های خود را با نسخه 13 آپدیت نمایند، مشکل ساعت آنها حل می گردد.

به گفته او، بعلاوه اپلیکیشن هایی که در بین آنها داخلی ها هم دیده می گردد با این مشکل روبرو هستند و باید library خود را آپدیت نمایند و اپلیکیشن نو را برای کاربران عرضه نمایند.

مسئله ای به نام پشتیبانی

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که آیا اپراتورها باید قبلا در این زمینه اقدام می کردند، می گوید: پشتیبانی شرکت های فراورینماینده گوشی در کشور ما، چندان جدی عمل نمی نمایند. در واقع اگر پشتیبانی برخی از شرکت ها، جدی و قابل پیگیری بود، کاربران می توانستند به این شرکت ها فشار بیاورند تا مسئله را حل نمایند؛ اما واقعیت این است که با شرکت های فراورینماینده قرارداد پشتیبانی نداریم.

نعیمی در ادامه می گوید: من نمی دانم این قرارداد چگونه باید نوشته می شد تا شرکت مربوطه در مقابل کاربران ایرانی خود احساس مسئولیت نموده و مشکل تغییر ساعت را با عرضه آپدیت نو سیستم برطرف کند.

گزارش: عمادالدین قاسمی پناه

منبع: همشهری آنلاین

به "دردسرهای تغییر نکردن ساعت ادامه دارد ، توصیه ها و پیشنهادها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسرهای تغییر نکردن ساعت ادامه دارد ، توصیه ها و پیشنهادها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید