کوچ پاییزه عشایر فارس نیمه آبان شروع می گردد

به گزارش وبلاگ رابا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: با هدف جلوگیری از بهره برداری های غیرمجاز و تخریب مراتع و منابع ملی، کوچ پاییزه عشایر فارس از نیمه آبان ماه شروع می گردد.

کوچ پاییزه عشایر فارس نیمه آبان شروع می گردد

به گزارش گروه استان های وبلاگ رابا از شیراز، عبدالحسن صمدنژاد مدیرکل منابع طبیعی فارس با بیان اینکه همه ساله عشایر در آستانه فصل سرما، به سمت مراتع قشلاقی در منطقه ها گرمسیر کوچ می نمایند، گفت: زمان حرکت زمینی مرتعداران مستقر در مراتع ییلاقی استان های اصفهان، چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد که قصد ورود به مراتع قشلاقی را دارند از 10 آبان و زمان حرکت کوچ ماشینی 15 آبان ماه به بعد است.

او اضافه نمود: ورود هرگونه دام به مراتع استان از تاریخ 15 آبان مشخص شده، لذا آن دسته از مرتعداران و دامداران ساکن در مراتع ییلاقی استان که قصد عبور دام از این مراتع را دارند باید در زمان جابجایی دام تقویم زمان بندی کوچ را رعایت واز ورود زود هنگام دام به مراتع قشلاقی قبل از موعد مقرر خودداری نمایند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اظهار داشت: با توجه به لزوم تمدید سالانه پروانه چرا مرتعداران کوچنده در هنگام جابجایی دام پروانه چرای معتبر (تمدید شده) مرتع قشلاقی را به همراه داشته باشند.

صمدنژاد از شرکت های باربری خواست از صدور بارنامه به مقصد استان های فارس و بوشهر تا قبل از تاریخ 15 آبان بدون مجوز حمل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جدا خودداری نمایند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس بعلاوه با بیان اینکه حمل دام به وسیله کامیون و کامیونت در استان از تاریخ 15 آبان بلامانع است، گفت: به استناد تبصره 2 ماده 47 قانون تنظیم بخشی از مقررات اقتصادی دولت، جریمه هر واحد دامی متخلف چهار میلیون و 200 هزار ریال است.

او اضافه نمود: افراد بدون پروانه چرا یا کسانی که به دلایلی پروانه چرای آن ها باطل شده است و یا واجدین پروانه با دام مازاد باید از ورود به مراتع استان فارس خودداری نمایند.

صمدنژاد توضیح داد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف، تخطی، قصور و مسامحه در رعایت ضوابط درج شده در پروانه چرا پیگیری قانونی اعمال می گردد.

او با بیان اینکه رعایت ظرفیت مجاز، مدت زمان بهره برداری و ورود دام لازم است، تاکید نمود: حضور دامدار غیر مجاز و فاقد پروانه چرا و یا اجاره دادن مراتع بر اساس ماده 47 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و با آن ها برخورد می گردد.

صمدنژاد ضمن قدردانی از تمام دستگاه های اجرایی از جمله نیروی انتظامی، گفت: عشایر نیز باید با پلاک کوبی وهویت گذاری دام قبل از زمان کوچ همکاری های لازم را با امور عشایر وعوامل انتظامی داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس بعلاوه از مردم و طبیعت دوستان شهرستان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا موارد مشکوک در اراضی ملی مراتب را با شماره تلفن رایگان و شبانه روزی 1504 یگان امداد جنگل و مرتع گزارش دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کوچ پاییزه عشایر فارس نیمه آبان شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچ پاییزه عشایر فارس نیمه آبان شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید