چگونه می توان از ظرفیت تخت جمشید در خدمت به هنر و صنایع دستی استفاده کرد؟

به گزارش وبلاگ رابا، میراث آریا/ بدنبال اخبار واصله، این پرسش مطرح می گردد که چگونه می توان از ظرفیت تخت جمشید در خدمت به هنر و صنایع دستی استفاده کرد؟

چگونه می توان از ظرفیت تخت جمشید در خدمت به هنر و صنایع دستی استفاده کرد؟ بیشتر بخوانیدتخت جمشید | نمایش شکوه و تشریفات داریوش بزرگ

پاسخ به این پرسش و ده ها پرسش کلیدی دیگر در ارتباط با اقتصاد پایدار فرهنگی و حداکثر استفاده از ظرفیت های گردشگری تخت جمشید در خدمت به اقتصاد امروز کشور اهمیت دارد.

ظرفیت های بیشماری برای رونق مالی کشور به ویژه در تمام محوطه های میراث دنیای کشور وجود دارد اما ظرفیت مالی تخت جمشید نه تنها بیشمار بلکه در مواردی بی نظیر است، به فعل درآوردن ظرفیت های مالی تخت جمشید در سطح جامعه محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی قابل تحقق است اما در کنار ظرفیت ممتاز و ویژه میراث فرهنگی تختگاه تخت جمشید، دومین ظرفیت بزرگ تخت جمشید به فعل درآوردن اقتصاد هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور در این مجموعه میراث دنیای است.

در مکانی به فاصله یک صد متری تخت جمشید با ظرفیت 50 غرفه در باغی بزرگ به مساحت 10 هکتار که مزین به انواع درختان و گلهاست و آن پردیس یا بهشت تخت جمشید است.

در تختگاه تخت جمشید، نقوش پلکان های شمالی و شرقی آپادانا تخت جمشید همه نمایش هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران دوره هخامنشی است. در این پلکان ها بیشتر از یک صد نوع هنر سنتی وصنایع هنری سرزمین ایران کهن به نمایش گذاشته است. محل کاخ بزرگ تالار تخت، کاخ صد ستون، محل نمایش آثار هنری روزگار هخامنشی بوده است. تمام ملل هخامنشی از هند تا آسیای مرکزی از ترکیه امروز تا مصر باستان از محدوده 124 ولایت هخامنشی در 34 استان همه در رقابت هنری جشن شروع سال نو خورشیدی برترین هنرهای سنتی و صنایع دستی خود را به نمایش می گذاشتند.

درست براساس کارکرد تختگاه تخت جمشید صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران بزرگ در رقابت هنری به نمایش گذاشته میشد، زیرا که داریوش بزرگ براساس درک فلسفه هنری میراث ایران باستان تخت جمشید را سمبولیک به عنوان نماد وحدت فرهنگی و نمایش هنرهای سنتی ایران بزرگ بنا ساخت.

با این بنیان فرهنگی بود که در دوره هخامنشی نه تنها شرق بر غرب تسلط فرهنگی داشت بلکه ایران هخامنشی میراث دار فلسفه فرهنگ و هنر تا قرن ها در برابر اندیشه هلنیسم، یونان گرایی، رومانیسم در تاریخ تا به امروز باقی ماند. هنر و فرهنگ ایران بزرگ در ساختار اجتماعی جامعه ایرانی به عصر اسلامی رسید و امروز در ساختار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیازمند تمهید در اصالت بخشی به جریان تاریخی با پشتوانه چند هزارساله در همان بستر تاریخی خود برای معرفی، آموزش و عرضه به جامعه دنیای است.

بیش از 50 غرفه ساخته شده با زیرساخت و امکانات مناسب در باغ پردیس تخت جمشید وجود دارد که سالهاست ظرفیت این غرفه ها مغفول مانده است، سالها پیش، از بیت المال همین مملکت برای ساخت و ایجاد آنها هزینه های فراوانی شد و امروز این مجموعه همچون صدها کاخ و قصر بجای مانده از دوره های گذشته در تهران برای پویایی اقتصاد گردشگری کشور در کنار تختگاه تخت جمشید قابل بهره برداری است.

مکانی که در صورت مدیریت صحیح و تمهید هدفمند چنانچه در خدمت هنرهای سنتی و صنایع دستی تمام استانهای کشور قرار گیرد، می تواند نه تنها بازتاب هنری و فرهنگی همان جامعه ایران باستان دوره هخامنشی به نمایش گذاشته شده در پلکان های شرقی و شمالی آپادانای تخت جمشید باشد بلکه می تواند نمایشگاه بزرگ فرهنگ و هنرهای سنتی سرتاسر تاریخ ایران در پیوند با جامعه ایران امروز قرار گیرد.

با این رویکرد، پردیس تخت جمشید به باغ هنرهای سنتی جامعه تاریخی ایران معاصر تبدیل می گردد و اهداف توسعه فرهنگی، احیای هنرهای سنتی و حمایت از صنایع دستی ایران بزرگ در رقابت و عرصه بین المللی در خدمت جامعه گردشگری دنیا قرار می گیرد. اهداف توسعه پایدار اقتصاد هنر در مهمترین محوطه میراث دنیای جمهوری اسلامی ایران محقق می گردد و معاشرت و تعامل هنرهای سنتی کشور در رقابت هنری در این نمایشگاه دائمی به زایش های فرهنگی تازه و پویا دست می یابد.

منبع: همگردی

به "چگونه می توان از ظرفیت تخت جمشید در خدمت به هنر و صنایع دستی استفاده کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توان از ظرفیت تخت جمشید در خدمت به هنر و صنایع دستی استفاده کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید