قیمت بلیط هواپیما از گذشته تا الان چقدر تغییر نموده است؟

به گزارش وبلاگ رابا، قیمت بلیط هواپیما از گذشته تا الان

این جایگاه های راحت، خدمات پیشرفته و هرچیزی که در هواپیماهای مدرن امروزی مشاهده می گردد را مدیون سختی های زیادی هستیم که در گذشته، مهندسان، دانشمندان و بعلاوه مسافران هواپیمایی متحمل شده اند. البته باید بدانید که قیمت بلیط هواپیما از گذشته تا الان بسیار کمتر شده است و شاید آن هم به خاطر کم شدن جای پایی باشد که در گذشته خیلی بیشتر از حالا بوده است. در این متن از خبرنگاران می خواهیم در خصوص قیمت بلیط هواپیما از گذشته تا الان صحبت کنیم و بببنیم که چه تغییراتی در صنعت هواپیمایی اتفاق افتاده است؛ با ما همراه باشید.

قیمت بلیط هواپیما از گذشته تا الان چقدر تغییر نموده است؟

پروازی با عبور از اقیانوس اطلس: قیمت ها چطور انقدر پایین آمده اند؟

در سال 1958، BOAC (بریتیش اورسیز ایرویز کورپوریشن) اولین پرواز عبور از اقیانوس را با یک جت مسافربری مدرن آغاز کرد: کومت 4، با سرعت بیش از 500 مایل در ساعت. قیمت بلیط یک طرفه از لندن به نیویورک در آن موقع 173 پوند بود که در حال حاضر 3،842 پوند است. اما کلاس اکونومی در آن موقع وجود نداشت، بنابراین این قیمت قطعا برای یک کلاس ویژه بود. باربارا هالبرت که در این سفر به عنوان مهماندار حضور داشت گفته:

با توجه به اینکه پرواز کلاس درجه یک با بریتیش ایرویز از لندن به نیویورک نرخی حدودا به قیمت 4886 پوند است، این در واقع پوند 1،000 گران تر از سال 1958 است. اما در مقایسه طبقه با جایگاه و تخت هایی که در حال حاضر در این کلاس پروازی وجود دارد، پیشرفت بسیار قابل ملاحظه ای نسبت به آن موقع رخ داده است.

اما در هر صورت شکی نیست که قیمت بلیط هواپیما از گذشته تا الان کمتر شده است. نقطه عطف مهم در سال 1978 بود، زمانی که مقررات صنعت حمل و نقل هوایی ایالات متحده مجددا تنظیم شد. پیش از این، خطوط هوایی تنها در بخش خدمات، با مسیرها و کرایه های مشخص شده به وسیله دولت وجود داشتند. هنگامی که این قانون عوض شد، خطوط هوایی نوی ظهور کرد، رقابت بر سر کرایه آغاز شد که تا به امروز نیز ادامه دارد.

حدود قیمت پرواز از سال 1995 تا 1990 به پوند

این قیمت ها از آگهی های پوستر خطوط هوایی پرینت گرفته شده و با ارزش ارز کنونی تطبیق داده شده است.

کارآفرین بریتانیایی فردی لیکر در میان اولین کسانی بود که هواپیماهای بدون خدمات اضافه را از لندن به نیویورک در اواخر دهه 70 ارائه داد. لیکرز پس از مدت طولانی بحث و جدل با قوانین هواپیمایی در نهایت توانست مجوز اجرای پرواز بین انگلستان و آمریکا را در سال 1977 کسب کند. اولین بلیط پرواز اکونومی این شرکت 59 پوند بود که از لندن به نیویورک که اگر با قیمت امروزی آن را حساب کنیم حدودا 348 پوند می گردد.

بعد از آن ایرلاین های دیگری مانند بریتیش ایرویز آغاز به تمرکز روی کلاس اکونومی نموده و قیمت های خود را پایین آوردند. از سال 1978، قیمت بلیط هواپیما حدودا 40 درصد پایین آمده و تعداد مسافران نیز به طرز شگفت انگیزی بالا رفته است. ساموئل انجل، معاون رییس یک شرکت هواپیمایی گفته است:

قیمت بلیط هواپیما از زمان برادران رایت تا به امروز به طور ثابتی پایین آمده است. مسافران هر روز تقاضای قیمت پایین تری می نمایند و شرکت های هواپیمایی این پاسخ را با ارائه خدمات و مدل های تجاری نو پاسخ داده اند. چیزی که این کار را امکان پذیر نموده، پیشرفت تکنولوژی و حرکت به سوی آزادسازی است.

قیمت سوخت چقدر روی بلیط ها تاثیر گذاشته است؟

انجل می گوید: دوره های متفاوتی وجود داشته که قیمت بلیط هواپیما از گذشته تا الان ثابت بوده یا افزایش یافته است اما قیمت سوخت آنچنان که مردم فکر می نمایند با قیمت هواپیما ارتباط مستقیم ندارند. هنگامی که قیمت سوخت بالا می رود، حامل ها سعی می نمایند با افزایش قیمت یا به اصطلاح سوخت اضافی که واقعا نام دیگری برای افزایش قیمت است، پاسخ دهند. اما اگر توازن عرضه و تقاضا از افزایش قیمت حمایت نکند، این کار انجام نمی گیرد تا زمانی که بعضی از ظرفیت ها از سیستم خارج شوند. برای مثال، سال 2008 بالاترین افزایش قیمت سوخت رخ داد و از طرف دیگر کمترین قیمت بلیط هواپیما را در دهه گذشته در همین سال شاهد بودیم. یک یا دوسال طول کشید تا افزایش قیمت سوخت ایرلاین ها به ظرفیتی برسد که آن ها بتوانند هزینه های پرواز را بالاتر ببرند.

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت

به "قیمت بلیط هواپیما از گذشته تا الان چقدر تغییر نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت بلیط هواپیما از گذشته تا الان چقدر تغییر نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید