خشکسالی در استان اردبیل و کم آبی در روستاها

به گزارش وبلاگ رابا، از مدت ها پیش خشکسالیهای پی درپی روستاییان اردبیل را درگیر نموده است، ابتدا آنها با مشکل آب کشاورزی روبرو بودند اما اکنون در تامین آب شرب هم در مضیقه اند.

خشکسالی در استان اردبیل و کم آبی در روستاها

به گزارش وبلاگ رابا اردبیل بر اساس آمار های رسمی هم اکنون از یک هزار و 700 روستای این استان 700 روستا دچار کمبود آب هستند و حتی در بعضی روستا ها و قشلاق های عشایری آبرسانی برای تامین آب شرب مردم به صورت سیار انجام می گیرد.

خشکسالی های ادامه دار همچنان اردبیل را تهدید نموده و هر روز بر دامنه مسائل آبی استان می افزاید.

بر اساس آمار مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران، استان اردبیل در بین 31 استان کشور از نظر آمار مقایسه ای بارش های رخداده در اوایل امسال در صندلی 25 کشور قرار گرفته بود.

از نظر بارندگی، استان اردبیل در مقایسه با استان های شمال غرب کشور، شامل استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می باشند، در صندلی چهارم واقع شده است.

در کنار کاهش بارش ها، فقدان مدیریت مناسب مصرف آب و نبود صرفه جویی در مصرف در حوزه های کشاورزی و شرب باعث بیشتر شدن اثرات خشکسالی، کاهش ذخایر آب های زیر زمینی، خشک شدن بسیاری از رودخانه ها و چشمه ها و در نتیجه تشدید تنش آبی در روستا ها شده است.

عسگر رضایی ساکن روستای خلیفه لو در جعفرآباد بیله سوار مغان گفت: بیش از 30 سال است عملیات آبرسانی به این روستا اجرا شده، ولی در طول این مدت بخشی از روستا همچنان از آب محروم است.

وی افزود: هر سال در فصل تابستان با کمبود آب روبرو هستیم در گذشته به وسیله تانکر های سیار آب مورد احتیاج اهالی تامین می شد که به لحاظ قیمت ارزان نبود، در 2 یا سه سال اخیر بعضی از نواقص و نارسایی های لوله کشی برطرف شده، ولی باز تعدادی از اهالی مشکل آب دارند.

رضایی گفت:علت اصلی کمبود آب در این روستا استفاده بی رویه تعدادی از اهالی از آب است آن ها علاوه بر تامین آب آشامیدنی خود اقدام به کشت گلخانه ای و یا صیفی جات در حیاط خانه خود می نمایند که این امر منجر به مصرف شدید آب می گردد.

عباسیان یکی از اهالی روستای نقدی علیای مشگین شهر است وی با بیان اینکه این روستا علیرغم نزدیکی به سد سبلان همواره از مشکل کمبود آب کشاورزی وبویژه آب شرب رنج می برد گفت: در این روستا چند صد خانواده زندگی می نمایند، تابستان بیشتر خانواده های مهاجر از تهران ودیگر نقاط به روستا بر می گردند، مصرف اب بالا می رود، ولی آبی وجود ندارد، قیمت یک تانکر کوچک آب آشامیدنی 50 هزار تومان است که بیشتر خانواده قادر به پرداخت آن نیستند، روزانه فقط یک ساعت، آب آشامیدنی از شیرآب چند خانه درپایین روستا جاری می گردد که ده ها زن جلوی آن ها صف می بندند تا شاید یک ظرف کوچک آب، برای نوشیدن اعضای خانواده تهیه نمایند، همین مسئله باعث در گیری ودعوا های زیادی می گردد.

در این حال فرزاد قلندری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: منابع آبی در این استان به سبب کمبود بارش و مصرف بی رویه بطور چشمگیری کاهش یافته است.

وی افزود: مصرف آب استان اردبیل در دهه اخیر بیشتر شده و با شیب تند هم بالا می رود و همین امر باعث شده منابع آبی کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اردبیل هم گفت: این شرکت از سویی با مشکل فرسودگی شبکه های آب شرب در منطقه ها دارای آب پایدار واز طرف دیگر با کمبود آب پایدار در منطقه ها و روستا های دارای شبکه آبرسانی نو روبرو است و در بسیاری از روستا ها این دو مشکل باهم وجود دارد.

سلطانی گفت: تا زمانی که منابع آبی پایدار و مطمئن برای تامین آب شرب مورد احتیاج و مصرفی روستا های دارای شبکه آبرسانی تازه پیدا نشده این مسائل برطرف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه اندازه هدر رفت آب روستایی استان اردبیل در حال حاضر 35.5 درصد است، گفت: بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت آب و فاضلاب اندازه هدر رفت آب روستایی باید به سالانه 1.5 درصد با اجرای پروژه های اصلاح شبکه های آبرسانی روستایی کاهش یابد که این کار احتیاجمند تامین اعتبار مورد احتیاج از محل اعتبارات استانی است.

سلطانی با اشاره به آبرسانی سیار به بعضی منطقه ها روستایی استان به وسیله تانکر های آبرسانی خواهان توجه جدی مسوولان کشوری و استانی و تامین ماشین آلات مورداحتیاج در این زمینه شد.

وی گفت: 12 تانکر 6 چرخ و 2 دستگاه خاور برای آبرسانی روستایی با عمر بیش از 13 سال و فرسوده در استان اردبیل فعال است و احتیاجمند تامین ماشین آلات برای آبرسانی سیار روستایی بویژه در مواقع بحران و اضطرار هستیم.

فرماندار بیله سوار مغان هم گفت: 312 روستای این شهرستان با مشکل کمبود آب شرب روبرو هستند که احتیاجمند اقدامات ویژه در راستای تجهیز تصفیه خانه ها و نوسازی شبکه های تاسیسات آبی و افزایش ظرفیت شبکه است.

حسن قبادی اعلام کرد: پیگیری مسائل آب شرب روستا های بخش قشلاق دشت بخصوص برای مجتمع خروسلو بسیار لازم است و در فصول گرم سال شاهد کمبود و نبود آب شرب در این منطقه هستیم.

وی افزود: پیگیری جذب اعتبارات ویژه از صندوق توسعه ملی برای مجتمع خروسلو، تعمیرات و نوسازی تاسیسات شبکه و برطرف فرسودگی های شبکه در جهت روستا های روح کندی و خان باباکندی و فولادلو و پیگیری پرداخت معوقات پیمانکاران و کارگران آب و فاضلاب روستایی و بعلاوه اجرای طرح فاضلاب شهر جعفرآباد از مطالباتی است که احتیاجمند اعتبارات است و نمی توان با اعتبارات استانی این مسائل را حل کرد.

به گفته نماینده مردم گرمی در مجلس، بسیاری از روستا های این شهرستان با کمبود آب شرب روبرو اند و این مشکل در کنار دیگر مسائل موجب شده که در سال های گذشته بسیاری از روستاییان مهاجرت نمایند.

ولی اسماعیلی گفت: باید کار جهادی در حوزه آبرسانی روستایی انجام گردد تا از حاشیه نشینی در شهر ها و مهاجرت جلوگیری گردد.

وی با اشاره به اینکه تصفیه خانه آب شرب در پایین دست سد تازه کند احداث خواهد شد، افزود: با استفاده از فاینانس داخلی و استفاده از ظرفیت اقتصادی بانک رفاه به مبلغ یک هزار و 200 میلیارد ریال و بنیاد علوی به مبلغ 400 میلیارد ریال تصفیه خانه آب شرب در پایین دست سد تازه کند انگوت احداث می گردد.

او با بیان اینکه با احداث این تصفیه خانه مشکل آب شرب روستا ها و 2 شهر شهرستان گرمی از جمله روستا های بخش انگوت مرتفع خواهد شد، گفت: تامین آب شرب منطقه ها مختلف شهری و روستایی منطقه از اهداف اصلی ایجاد این تصفیه خانه خواهد بود. قلندری اظهارداشت: بیشترین مصرف آب استان مربوط به بخش کشاورزی است و برای استفاده بهینه از آب در این حوزه راه حل های الگوی تغییر کشت مدنظر قرار گرفته و کمیته مقابله با سازگاری تشکیل شده است.

در دیگر شهرستان ها از جمله خلخال، مشگین شهر، پارس آباد، نیر و نمین هم شرایط به همین گونه است و مشکل تامین آب شرب بعنوان یک تهدید، عشایر را مورد آزار و اذیت قرار می دهد.

به گفته مدیرکل آب و فاضلاب استان اردبیل:یک هزار روستای استان اردبیل زیر پوشش شبکه آبرسانی روستایی واقع شده است و 700 روستای کم جمعیت استان به شبکه آبرسانی روستایی دسترسی ندارند.

سلطانی اعلام کرد: هم اکنون حدود 96 هزار و 158 خانوار با 322 هزار نفر جمعیت زیر پوشش شبکه آبرسانی روستایی استان اردبیل قرار دارند.

وی با اشاره به ضرورت احداث تصفیه خانه های عظیم در قالب مجتمع های عظیم آبرسانی روستایی در استان اردبیل اظهارداشت: در حال حاضر هفت تصفیه خانه روستایی عظیم در استان با 232 روستا و 64 هزار نفر جمعیت در حال بهره برداری است.

فرزاد قلندری معاون امور عمرانی استاندار اردبیل هم گفت: برای تامین آب آشامیدنی روستا های استان احداث 18 مجتمع آبرسانی در دستور کار بوده که در نقاط مختلف با تامین اعتبار لازم در حال احداث است.

قلندری افزود: هزار و 500 میلیارد ریال به وسیله آب و فاضلاب، هزار و 100 میلیارد ریال به وسیله سازمان امور عشایر و 2 هزار و 500 میلیارد ریال به وسیله اعتبارات استانی و ملی برای آبرسانی روستا ها اختصاص داده شده است.

وی اعلام کرد: در مجموع در دوسال گذشته برای تامین آب آشامیدنی روستا ها پنج هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و پیش بینی می گردد تاپایان سال 1400 تمام روستا های این استان در قالب طرح های مختلف از آب آشامیدنی سالم بهره مند شوند.

قلندری گفت: کمبود آب در روستا های استان اردبیل معمولا به صورت فصلی بوده و زمانی که برداشت آب کشاورزی از منابع آبی مشترک شرب و کشاورزی از جمله آب چشمه ها در فصول زراعی و گرم به اوج می رسد و بعلاوه منطقه ها روستایی با انبوه میهمان و گردشگران روبرو هستند این مشکل چندین برابر می گردد.

در این حال بدری نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس هم گفت: از محل صندوق توسعه ملی 450 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبرسانی در منطقه ها شهری و روستایی اردبیل اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه این منابع صرف طرح های توسعه ای و تکمیل مجتمع های آبرسانی در شهر های اردبیل، نیر، نمین و سرعین خواهد شد، اعلام کرد: کوشش می کنیم تا در سالجاری اندازه جذب این اعتبارات را تا 600 میلیارد ریال افزایش دهیم.

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس ادامه داد: برای منطقه ها روستایی تامین آب با اولویت روستا های محروم در دستور کار نمایندگان و مسئولان اجرایی قرار گرفته که در این زمینه تامین اعتبار طرح های توسعه ای انجام می گردد.

با اینکه توجه دولت به موضوع تامین آب پایدار برای روستا های استان اردبیل بیشتر شده است همراهی و همیاری روستاییان هم با صرفه جویی و مدیریت مصرف در بخش کشاورزی و شرب ضروری می باشد.

استان اردبیل 11 شهرستان و هزار و 700روستا با 120 هزار خانوار و حدود 400 هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: جام جم آنلاین

به "خشکسالی در استان اردبیل و کم آبی در روستاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکسالی در استان اردبیل و کم آبی در روستاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید