میانه آب ذخیره سدهای مشهد 25 درصد است

به گزارش وبلاگ رابا، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیریت عامل شرکت آب وفاضلاب مشهد گفت: در حال حاضر میانه آب ذخیره پشت سدهای مشهد به 25 درصد رسیده است.

میانه آب ذخیره سدهای مشهد 25 درصد است

حسین اسماعیلیان عصر دیروز، 9 دی ماه، در نشست آنالیز ابعاد بحران آب در ایران که در سالن رودکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، در مورد ضرورت های تامین امنیت و کیفیت آب اظهار کرد: از مهمترین مولفه های امنیت در حوزه آب کمیت، کیفیت، ثبات و پایداری آن است. آنچه که موجب تقویت ناامنی در بخش آب رسانی می گردد، افزایش جمعیت، توسعه کشاورزی، رشد صنعت، تغییرات در سطح آب های فرامرزی، تغییرات اقلیمی و... است. این موارد بر افزایش تقاضای آب تاثیرگذار است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر بیش از 70 درصد از واحدهای صنعتی استان در مشهد به عنوان دومین کلان شهر کشور مستقر است. این درحالی است که دشت مشهد تنها 9 درصد مساحت استان را در بر گرفته است. به همین علت یکی از ممنوعه ترین دشت های کشور در مشهد واقع است.

مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب مشهد بیان نمود: طی دهه گذشته تغییرات اقلیمی کشور بر اندازه بارندگی ها، افزایش درجه حرارت و... تاثیرگذار بود؛ این در حالی است که بیش از 50 درصد احتیاج مشهد از آب های سطحی تامین می گردد و 40 درصد از این اندازه نیز وابسته به آب های فرامرزی یا سد دوستی است. در حال حاضر تمام راهکارهای مرتبط با توسعه منابع آبی در مشهد صورت پذیرفته است.

اسماعیلیان ادامه داد: هم اکنون شرایط بارندگی ها در مشهد مطلوب نیست. در سال آبی جاری کل اندازه بارندگی در استان و مشهد 10 میلی متر بود. این عدد حاکی از کاهش 70 درصدی بارش ها در مشهد نسبت به سال قبل است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین آب مشهد گفت: از سال 97 طرحی به نام آب مشهد بدون سد دوستی برنامه ریزی شد که اقدامات مربوط به آن هنوز در حال اجرا است. اگر با شرایط کنونی سال آبی جاری ادامه یابد، در تابستان آینده با حدود کسری 3.5 متر مکعبی بر ثانیه در مشهد روبرو خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در سند آمایش سرزمینی مربوط به خراسان رضوی به آب تنها به عنوان یک بخش مانند دیگر بخش ها پرداخته شده، در حالی که در حاشیه شهر مشهد بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت زندگی می نمایند. بعلاوه شهرک های تازه در استان مانند گلبهار تاثیر بسیاری بر مشهد داشته و موجب مهاجرپذیری بیشتر هم شده است. یکی از موضوعاتی که باید به درستی به آن پرداخته گردد، مشخص مناسب جایگاه آب در سند آمایش سرزمینی استان است.

حل مساله اقتصاد آب موجب افزایش اثربخشی مدیریت مصرف خواهد شد

اسماعیلیان با اشاره به راهکارهای مدیریت مصرف آب در استان و مشهد اضافه نمود: تا زمانی که مساله اقتصاد آب حل نگردد، اثربخشی مدیریت مصرف آب کارایی خاصی نخواهد داشت. یکی از عواملی که می تواند آب پایدار را برای مشهد تامین کند، تصفیه پساب فاضلاب است. 80 درصد آبی که در بخش شرب این شهر مصرف می گردد، تبدیل به فاضلاب می گردد. در حالی که این 80 درصد می تواند منبع مهم و پایداری برای تامین آب شرب مشهد باشد.

در ادامه این نشست حسین محمدزاده، رئیس مرکز تحقیقات آب های زیرزمینی و ژئوترمال(متآب) دانشگاه فردوسی مشهد، درباره امنیت و کیفیت آب موجود در کشور اظهار کرد: کیفیت آب برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است اما هیچگاه به در کشور به چنین موضوعی پرداخته نشده است.

وی اضافه نمود: کیفیت آب رابطه مستقیمی با سلامت انسان دارد. فاکتورهای زیادی بر کیفیت آب تاثیرگذار است. این فاکتورها شامل تبخیر آب های سطحی، شرایط هیدرولوژی، تبادل یونی و... می گردد.

رئیس مرکز تحقیقات آب های زیرزمینی و ژئوترمال(متآب) دانشگاه فردوسی مشهد اضافه نمود: عوامل انسانی زیادی از جمله آلودگی هوا، لندفیل، معدن کاری، پسماندهای صنعتی، پساب های کشتارگاه، مصرف کود و... بر طبیعت تاثیرگذار بوده و همین عوامل است که موجب آلودگی آب می گردد.

محمدزاده بیان نمود: عواملی که کیفیت آب کشور را تهدید می نماید، نگران نماینده است. در کنار این ها انتقال زیست بوم و حوزه آبریز هم بر کیفیت آب تاثیرگذار است.

وی درباره راهکارهای جلوگیری از سرعت کاهش کیفیت منابع آب و اقداماتی که موجب حفظ پایداری این منابع می گردد، اظهار کرد: توجه به تحقیقات علمی، پایش مستمر و دقیق کیفیت منابع آب، عرضه آب با ارزش واقعی و افزایش قیمت آب به خصوص در صنایع، فراوری غذا با توسعه کشت گلخانه ای، وارد کردن آب مجازی و... نمونه هایی از این راهکارهاست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "میانه آب ذخیره سدهای مشهد 25 درصد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میانه آب ذخیره سدهای مشهد 25 درصد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید