9 روش ساده و 9 خوراکی طبیعی برای کاهش اسید اوریک خون

به گزارش وبلاگ رابا، اسید اوریک یک ماده زائد طبیعی است که طی فرآیند هضم برخی از مواد غذایی که حاوی پورین هستند به وجود می آید. برخی از مواد غذایی مانند ماهی ساردین، برخی گوشت ها و… اندازه زیادی پورین دارند. پورین بعلاوه در بدن شکل می گیرد و تجزیه می گردد. بدن معمولا اسید اوریک را به وسیله کلیه ها و ادرار خارج می نماید.

9 روش ساده و 9 خوراکی طبیعی برای کاهش اسید اوریک خون

اگر در مصرف مواد غذایی حاوی پورین زیاده روی کنید یا بدنتان نتواند به سرعت کافی پورین را از بدن خارج کند، اسید اوریک در بدن جمع می گردد. سطح بالای اسید اوریک که به آن هیپراوریسمی گفته می گردد، می تواند منجر به نوعی بیماری به نام نقرس گردد. نقرس درد مفاصل را به همراه دارد. علاوه بر این خون و ادرار را خیلی اسیدی می نماید. در مقاله امروز وبلاگ رابا مگ قصد داریم شما را با 9 روش برای کم کردن سطح اسید اوریک در بدن آشنا کنیم. تا خاتمه مقاله با ما همراه باشید.

راه چارههایی برای کم کردن اسید اوریک در بدن

اسید اوریک می تواند به دلایل مختلف از جمله رژیم غذایی، ژنتیک، اضافه وزن یا چاق بودن و بعلاوه استرس در بدن جمع گردد. علاوه بر این برخی از بیماری ها می توانند منجر به بالا رفتن سطح اسید اوریک شوند.

از جمله این بیماری ها می توانیم به بیماری های کلیوی، دیابت ملیتوس، کم کالری تیروئید، برخی از انواع سرطان ها یا شیمی درمانی و پسوریازیس اشاره کنیم. در ادامه چند روش برای کاهش اسید اوریک در بدن را در اختیارتان قرار داده ایم.

1. مصرف مواد غذایی حاوی پورین را محدود کنید

می توانید مصرف منابع اسید اوریک را در رژیم غذایی خود کم کنید. مواد غذایی سرشار از پورین شامل برخی از انواع گوشت ها، غذاهای دریایی و سبزیجات می شوند. تمام این خوراکی ها زمانی که هضم شوند، اسید اوریک فراوری می نمایند. مصرف مواد غذایی زیر را کم نموده یا به طور کلی از مصرف آن ها اجتناب کنید.

  • گوشت بوقلمون
  • ماهی و صدف
  • گل کلم
  • نخودسبز
  • قارچ

2. از مصرف قند خودداری کنید

برای کاهش قند مصرفی خود نکات زیر را در نظر داشته باشید.

1. مواد غذایی شیرین

معمولا اسید اوریک را با رژم غذایی غنی از پروتئین مرتبط می دانیم، اما مطالعاتی که به تازگی صورت گرفته اند به این نتیجه رسیده اند که قند ممکن است یکی از دلایل بالقوه بالا رفتن اسید اوریک در بدن باشد. فروکتوز قند ساده اصلی در مواد غذایی فرآوری شده و تصفیه شده است.

محققان به این نتیجه رسید ه اند که این نوع قند به طور ویژه می تواند بالا رفتن سطح اسید اوریک خون را در پی داشته باشد . برچسب ارزش غذایی روی محصولات غذایی را آنالیز کنید تا متوجه میزان قند اضافه شده موجود در آن ها شوید. خوردن مواد غذایی غنی شده بیشتر و مواد غذایی تصفیه شده کمتر هم می تواند به کاهش قند مصرفی یاری کند.

2. نوشیدنی های شیرین

به یاد داشته باشید که شربت ذرتِ حاوی فروکتوز زیاد، ترکیبی از 55 درصد فروکتوز و 42 درصد گلوکز است. فروکتوز موجود در آب میوه یا سایر مواد غذایی سریع تر از قند جذب بدن می گردد. جذب سریع تر قند تصفیه شده باعث بالا رفتن سطح قند خون و بعلاوه افزایش میزان اسید اوریک در بدن می گردد.

3. آب بیشتری بنوشید

نوشیدن میزان زیادی مایعات به کلیه ها در خارج کردن سریع تر اسید اوریک یاری می نماید. همواره همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید. اگر فراموش می کنید آب بنوشید، هر یک ساعت آلارم گوشی خود را برای این کار تنظیم کنید.

3. وزنتان را کاهش دهید

به غیر از دنبال کردن رژیم غذایی مناسب، کاهش وزن هم می تواند در کم کردن میزان اسید اوریک بدن مفید باشد. سلول های چربی بیشتر از سلول های عضلات اسید اوریک فراوری می نمایند. علاوه بر این اضافه وزن خارج کردن اسید اوریک از بدن را برای کلیه ها سخت می نماید. دقت کنید که کاهش وزن سریع هم می تواند روی میزان اسید اوریک در بدن اثر بگذارد.

اگر دچار اضافه وزن هستید، برترین کار این است که از دنبال کردن رژیم های فوق العاده سختگیرانه و بعلاوه رژیم های حاوی چربی زیاد خودداری کنید. برای دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب و برنامه کاهش وزن با یک متخصص تغذیه حاذق مشورت کنید. علاوه بر این پزشک می تواند برای شما با توجه به نوع بدنتان یک برنامه مناسب برای کاهش وزن تنظیم کند.

4. سطح انسولین خونتان را متعادل کنید

زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، از او بخواهید سطح قند خونتان را آنالیز کند. این کار حتی برای کسانی که به دیابت مبتلا نیستند هم مفید است. افرادی که دچار دیابت نوع 2 هستند، ممکن است انسولین زیادی در جریان خون خود داشته باشند. این هورمون (انسولین) برای انتقال قند از خون به سلول ها لازم است.

زیاد بودن انسولین در خون منجر به افزایش اسید اوریک در بدن، بعلاوه اضافه وزن می گردد. افراد مبتلا به پیش دیابت هم ممکن است سطح بالاتری از انسولین را در خون داشته باشند و بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار بگیرند. پزشک اگر گمان کند دچار مقاومت به انسولین هستید، ممکن است سطح انسولین سرم و بعلاوه قند خون شما را آنالیز کند.

5. فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید

خوردن فیبر بیشتر به بدن در خارج کردن اسید اوریک یاری می نماید. فیبر بعلاوه می تواند سطح قند خون و انسولین را متعادل کند . علاوه بر این احساس سیری را افزایش می دهد و احتمال پرخوری کم می نماید.

هر روز دست کم 5 تا 10 گرم فیبر محلول مصرف کنید. مواد غذایی فیبردار مانند میوه تازه، یخ زده یا خشک شده، سبزیجات تازه، یخ زده یا خشک شده، جو دوسر، مغزها و بلغور جو را در رژیم غذایی خود جای دهید.

6. استرس خود را کاهش دهید

استرس، خواب ناکافی و ورزش نکردن همگی می توانند التهاب را افزایش دهند. التهاب ممکن است بالا رفتن میزان اسید اوریک را در پی داشته باشد. تمرینات فکر آگاهی مانند تمرینات تنفسی و یوگا به کنترل سطح استرس یاری می نمایند. برای اینکه خواب باکیفیت و سریعی داشته باشید، کارهای زیر را انجام دهید.

  • از وسایل الکترونیکی مانند موبایل و تبلیت دو تا سه ساعت قبل از خوابیدن دوری کنید.
  • هر روز سر ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید.
  • بعد از ناهار از مصرف قهوه خودداری کنید.

7. داروها و مکمل های مصرفی خود را چک کنید

برخی از داروها و مکمل ها هم می توانند منجر به جمع شدن اسید اوریک در خون شوند. تعدادی از این داروها را در ادامه نام برده ایم.

  • آسپرین
  • ویتامین B3 (نیاسین)
  • داروهای ادرارآور
  • داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی
  • داروهای شیمی درمانی

اگر مجبور هستید هر کدام از داروهای ذکر شده را مصرف کنید و سطح اسید اوریک بدنتان هم بالا است، از پزشک بخواهید برای شما داروهای جایگزین تجویز کند.

8. رژیم غذایی گیاهی را دنبال کنید

دنبال کردن رژیم غذایی گیاهی هم می تواند یک راه چاره مفید برای کم کردن اسید اوریک موجود در بدن باشد. در رژیم غذایی دش مصرف گوشت قرمز، گوشت ماکیان و ماهی محدود می گردد.

افرادی که این رژیم غذایی را دنبال می نمایند، باید میوه، سبزیجات، دانه ها، مغزها و غلات سبوس دار را مصرف نمایند. نشان داده شده که سایر رژیم های غذایی گیاهی مانند رژیم غذایی مدیترانه ای هم در کاهش اسید اوریک بدن مفید هستند.

9. مواد غذایی کاهنده اسید اوریک را به رژیم غذاییتان اضافه کنید

مصرف برخی از مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب می تواند به کاهش اسید اوریک یاری کند. در ادامه به تعدادی از این مواد غذایی اشاره نموده ایم.

برترین مواد خوارکی برای کاهش اسید اوریک خون

1. سیب

سیب غنی از مالیک اسید است و اسید اوریک خون را خنثی می نماید. می توانید هر زمان که گرسنه شدید، سیب را به اسم میان وعده نوش جان کنید .

2. آلبالو

آلبالو حاوی ترکیبات ضدالتهابی به نام آنتوسیانین ها است که سطح اسید اوریک را در بدن کاهش می دهند. علاوه بر این از جمع شدن اسید اوریک در خون جلوگیری می نمایند. آلبالو اسیدها را خنثی نموده و از التهاب و درد پیشگیری می نماید.

3. لیموترش

آب لیموترش حاوی اسید سیتریک است که حلال اسید اوریک به تعداد می رود. اضافه کردن لیموترش به رژیم غذایی به پیشگیری از بالا رفتن اسید اوریک در بدن یاری می نماید. هر روز صبح آب نصف یک عدد لیموترش را به یک لیوان آب اضافه نموده و آن را میل کنید.

4. مواد غذایی غنی از ویتامین C

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C یک روش عالی دیگر برای متعادل کردن سطح اسید اوریک بدن محسوب می گردد. منابع غذایی ویتامین C اسید اوریک را حل نموده و آن را از بدن خارج می نمایند . از جمله برترین منابع ویتامین C می توانیم به کیوی، پرتقال، گوجه فرنگی، گریپ فروت، کلم بروکلی و سبزیجات با برگ سبز اشاره کنیم.

5 . چای سبز

بیشتر ما چای سبز را به خواص فوق العاده ای که در کاهش وزن و چربی سوزی دارد می شناسیم. برای کاهش سطح اسید اوریک بالا، هر روز چای سبز بنوشید. چای سبز احتمال ابتلا به بیماری نقرس را هم کاهش می دهد . درست است که چای سبز خواص متعددی برای سلامتی بدن دارد، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید، وگرنه دچار برخی از عوارض جانبی می شوید.

6. اسیدهای چرب امگا 3

منابع اسیدهای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی خود جای دهید. از جمله منابع اسیدهای چرب امگا 3 می توانیم تخم کتان، دانه سویا، اسفناج و گردو را نام ببریم. مواد غذایی ذکر شده تورم و التهاب را کاهش می دهند.

7 . سبزیجات

بیشتر سبزیجات پورین کمی دارند و افراد مبتلا به نقرس می توانند آن ها را مصرف نمایند . سبزیجاتی مثل مارچوبه، گل کلم، اسفناج، قارچ و لوبیا سبز در این زمینه استثناء هستند، چون میزان مبه وسیلهی پورین دارند. مصرف سبزیجات ذکر شده را به نصف لیوان در روز محدود کنید.

8. غلات غنی شده

خوردن غلات غنی شده مانند سریل، برنج و پاستای سبوس دار خطر ابتلا به بیماری نقرس را کاهش می دهد. محققان به این نتیجه رسیده اند افرادی که برای کاهش فشار خون خود رژیم غذایی دش (DASH) را دنبال می نمایند، کمتر در معرض ابتلا به نقرس قرار می گیرند. رژیم غذایی دش شامل مواد غذایی مانند غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات تازه و محصولات لبنی کم چرب می گردد.

9. چربی ها

مصرف روغن های مفید برای سلامت قلب مانند روغن زیتون و روغن تخم کتان می تواند به کاهش التهاب یاری کند. با پزشک درباره خواص مصرف مکمل روغن ماهی مشورت کنید. تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که مکمل روغن ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است و می تواند درد و التهاب ناشی از آرتریت را کاهش دهد.

کلام آخر

در این مقاله از وبلاگ رابا مگ درباره ترفندهای طبیعی برای کم کردن اسید اوریک در بدن صحبت کردیم. رژیم غذایی، ورزش کردن و سایر تغییرات در سبک زندگی همگی می توانند نقرس و سایر بیماری های ناشی از بالا بودن سطح اسید اوریک را بهبود دهند. هرچند قلام ذکر شده به هیچ وجه نمی توانند جایگزین داروهای تجویز شده به وسیله پزشک شوند.

تمام داروهایی که پزشک برایتان تجویز نموده است را به طور مرتب مصرف کنید. ترکیبی از رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و مصرف داروهای تجویز شده به وسیله پزشک می تواند به کاهش علائم یاری کند. برای کاهش میزان اسید اوریک خون خود باید از مصرف برخی از مواد غذایی اجتناب نموده یا مصرف آن ها را محدود کنید. برای اینکه بتوانید برترین رژیم غذایی را دنبال کنید، از متخصص تغذیه یاری بگیرید .

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ رابا مگ را بخوانید.

منبع: health line, nutritionic

منبع: دیجیکالا مگ

به "9 روش ساده و 9 خوراکی طبیعی برای کاهش اسید اوریک خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 روش ساده و 9 خوراکی طبیعی برای کاهش اسید اوریک خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید