مقابله با التهاب مفصل با تغذیه مناسب (2)

به گزارش وبلاگ رابا، بعضی تحقیقات نشان داده اند که ترکیبی به نام بروملایین موجود در آناناس از بروز التهاب جلوگیری می نماید. به همین علت امروزه مربیان ورزشی برای جلوگیری و درمان آسیب های ورزشی، خوردن آناناس را به ورزشکاران خود توصیه می نمایند.

مقابله با التهاب مفصل با تغذیه مناسب (2)

مقابله با التهاب مفصل با تغذیه مناسب (2)

آناناس را نباید فراموش کنید

برخی تحقیقات نشان داده اند که ترکیبی به نام بروملایین موجود در آناناس از بروز التهاب جلوگیری می نماید. به همین خاطر امروزه مربیان ورزشی برای جلوگیری و درمان آسیب های ورزشی، خوردن آناناس را به ورزشکاران خود توصیه می نمایند.

به نظر می رسد آناناس برای بیماران دچار التهاب مفاصل هم مفید است. بروملاین می تواند بدن را در دفع پادگن های خود ایمنی، که مسؤول برخی انواع التهاب مفاصل هستند، یاری کند. بروملایین هضم فیبرین را هم، که در ایجاد التهاب مفاصل دخیل شناخته شده است، تسهیل می نماید. خوردن آناناس تازه و رسیده، راه حلی برای افراد مبتلاست. درد ناشی از التهاب مفاصل با نوشیدن یک یا دو لیوان آب آناناس در روز برطرف می شود. آناناس تنها منبع شناخته شده آنزیم بروملایین است که اثر ضد التهابی قوی دارد.

سیب بخورید

به یاری سیب می توان از بروز نقرس و درد مفاصل پیش گیری کرد. چای تهیه شده با پوست سیب فعالیت کلیه ها را افزایش می دهد و باعث دفع اسید اوریک می شود. در سایر بیماری های روماتیسمی می توان از کمپرس گرم سیب استفاده نمود، به این منظور سیب رنده شده را گرم نموده، قسمت های دردناک را با آن بانداژ کنید.

مواد ضد التهاب موجود در سیب باعث کاهش درد می شود. با بستن موضع دردناک با سیب رنده شده می توان از خاصیت ضد التهاب سیب در درمان بیماری های التهابی و روماتیستی بهره برد.

آب البالو بنوشید

آب آلبالو برای التهاب مفاصل مفید است. تخمین زده می شود که در 85 درصد بیماران مبتلا به التهاب مفاصل، درد با نوشیدن روزانه دو لیوان آب آلبالوی رقیق شده (آب آلبالو با همان اندازه اب) تا اندازه ای تسکین می یابد. بیماران مبتلا به التهاب شبه روماتیستی مفاصل باید آب میوه های غنی شده از مواد ضد التهابی را به رژیم غذایی خود اضافه نمایند. از جمله این مواد بتاکاروتن و مس است.

شنا کنید

خاصیت شناوری در آب، از شنا یکی از فعالیت های هوازی تقریباً بدون ضرر ساخته است. اگر شنا نمی دانید، می توانید با استفاده از امکاناتی که در دسترس است هم اکنون آن را فرا گیرید. قدم زدن در جایی که آب تا کمر می آید برای افراد مبتلا به التهاب مفصل ورزشی عاقلانه و بی خطر به تعداد می رود.

انجام ورزش های انعطاف پذیر و یا شلپ شلپ کردن با دست و پا در یک استخر گرم کم عمق ورزش خوبی برای مفاصل به تعداد می رود. شنا به این دلیل ورزش مطلوبی است که هم بازوها و هم ساق ها را به کار می گیرد و قلب را به تپش وا می دارد. البته قبل از آغاز شنا با انجام چند ورزش انعطاف پذیر در کنار استخر بدن خود را گرم کنید.

گوجه فرنگی مصرف نمایید

گوجه فرنگی سرشار از ماده ای به نام لیکوپن است که از آنتی اکسیدان ها به تعداد می رود و در واقع ماده ای ضد سرطان است. خوردن گوجه فرنگی از بروز سرطان لوزالمعده، پروستات و رحم پیشگیری می نماید. مهم ترین ترکیبات گوجه فرنگی شامل 80 درصد آب و بقیه آن پروتیین، چربی، قندهای گوناگون از جمله گلوکز و فروکتوز، اسید آمینه و املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، روی، کبالت، آرسنیک، پتاسیم، سدیم، مهمیم، مس، منکنز، ویتامین آ، ریبوفلاوین، ویتامین ب5، اسید فولیک، ویتامین کا و تیامین است.

مصرف گوجه فرنگی به تنظیم فشار خون و برطرف التهاب مفاصل یاری می نماید. گوجه فرنگی در برخی افراد ایجاد حساسیت می نماید که باید به آن توجه شود.

گردو ودانه های روغنی مصرف کنید

گردو و دانه های روغنی حاوی عناصر غذایی باارزشی هستند؛ چه اسیدهای چرب اشباع نشده مرکب امگا3 و امگا6 دارند و روغن آن ها بسیار مفید است. مصرف آن، به ویژه برای بیماران روماتیسمی توصیه می شود. علاوه بر این گردو و دانه های روغنی حاوی مواد معدنی فراوانی مانند مهمیم، آهن، منگنز، کلسیم، سلنیوم، فسفر، مس و روی هستند که به یک تغذیه سالم یاری می نمایند.

چای سبز بنوشید

در گیاه شناسی دارویی، گیاهانی مانند گزنه و پوست درخت بید به اسم داروهایی اثربخش در تسکین این بیماری شناخته شده اند. چای سبز حاوی صدها مواد شیمیایی آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام پلی فنول می باشد که از بروز بیماری های گوناگون، از سرطان گرفته تا بیماری های قلبی جلوگیری می نماید. هم چنین چای سبز ممکن است در تخفیف علایم یا بهبودی التهاب مفاصل روماتیستی مؤثر باشد. چای سبز باید حداقل سه دقیقه در آب جوش باقی بماند. این مدت زمان کوتاه باعث می شود طعم چای بهتر شده و سایر مواد مغذی آن کاملاً ازاد شود.

انجیر بخورید

یکی از داروهای بسیار مؤثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می باشد. این مخلوط سموم گوناگون را از بدن خارج نموده و درد را از بین می برد. انجیر، قند زیادی دارد. در واقع 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. هم چنین منبع خوبی از پتاسیم، مهمیم، کلسیم، فسفر و ویتامین های آ، ب و ث است.

انجیر منبع غنی فیبر غذایی می باشد. انجیر را می توان همراه با میوه های دیگر مصرف کرد. انجیر با میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست. موقع خرید انجیر دقت کنید که تازه بوده و پوست آن صاف باشد. در صورت احساس بوی ترشیدگی، آن را خریداری نکنید؛ چه این بو نشان دهنده تخمیر قند موجود در انجیر و فاسدی آن است.

انجیر تازه را حتما در یخچال نگه داری کنید. انجیر خشک را می توانید در یخچال یا در هوای اتاق نگه داری کنید. البته باید در یک ظرف با بسته بندی بدون هوا و روطوبت باشد که در این صورت برای چندین ماه می توان آن را نگه داری نمود.

درمان طبیعی التهاب مفصل با سرکه سیب

حداقل صبح ها یا ترجیحا سه بار در روز شربت سرکه سیب بنوشید. سعی کنید غذاهای خام و انواع سالاد را با سرکه سیب تهیه کنید. تجربه نشان داده است که املاح موجود در سرکه سیب تأثیر خوبی در عملکرد مفاصل دارند. اگر پس از چند هفته احساس بهبودی کردید و مفاصل تان قابل انعطاف تر شده، درد آن ها هم تخفیف یافت، تا حد امکان باید نوشیدن سرکه سیب را ادامه دهید. سرکه های سفید معمولی برای این منظور مناسب نیست و هرگز نباید از آن ها استفاده کرد. تنها از سرکه سیب طبیعی، موجود در فروشگاه های غذایی بهداشتی مصرف نمایید.

سویا مصرف نمایید

دانه سویا به خاطر ترکیباتی مانند ایزوفلاوین، ویتامین ای و کلسیم از استخوان ها محافظت می نماید. آن دسته از افرادی که به خاطر لاکتوز یا کلسترول از خوردن شیرهای معمولی اجتناب می نمایند، می توانند از شیر سویا استفاده نمایند.

پنیر بخورید

پنیر، چه تازه باشد و چه کهنه، در همه انواع خود منبع بسیار عالی کلسیم، پروتیین و ویتامین ب6 می باشد. افرادی که رژیم غذایی سالمی دارند می دانند که سر سفره غذا، در کنار همه غذاها همواره باید سبزی جات تازه هم وجود داشته باشد. اما چرا اندازهی پنیر هم کنار آن نمی گذارند!

عدس مؤثر در پیشگیری از بروز التهاب مفاصل

عدس یکی از برترین منابع پروتیین به تعداد می رود و حاوی اندازه زیادی فیبر غذایی (الیاف غذایی) هم می باشد. هم چنین اندازه قابل توجهی ویتامین ب6 دارد. این فواید باعث محافظت بدن از بیماری های قلبی، سرطان و ورم مفاصل می شود. حبوبات به خاطر قندی که بدن قادر به هضم آن نیست، گاز معده ایجاد می نمایند، اما این قندها در حبوبات محلول هستند و موقع پختن از آن خارج می شوند؛ از این رو حتما اب اولیه عدس را هنگام پختن جدا کنید و دور بریزید.

در مصرف مواد قندی و شیرین زیاده روی نکنید

هنگامی که اندازه قند خون بالا می رود، فعالیت دستگاه دفاعی بدن کاهش می یابد، از این رو چنان چه می خواهید به بدن تان فرصت مقابله با التهاب ها را بدهید، باید از اندازه مصرف مواد قندی و نوشابه ها و خوراکی هایی که حاوی قند هستند (مانند بیسکویت، نان قندی ها، آب نبات و انواع شکلات) بکاهید.

انواع چای و جوشانده های گیاهی مصرف نمایید

برخی از گیاهان دارویی شناخته شده، تا حدودی موجب تسکین درد بیماران روماتیسمی می شوند و غالباً به اسم داروهای ضد التهاب، تورم و ضد درد مورد استفاده قرار می گیرند. در گیاه شناسی دارویی، گیاهانی مانند گزنه و پوست درخت بید به اسم داروهایی اثربخش در تسکین این بیماری شناخته شده اند.

به اسم میان وعده غذایی، یک فنجان دم نموده گیاهان دارویی می تواند التهاب، درد و تورم بیماران روماتیستی را تا حدودی التیام بخشد. از آن جایی که مواد موثر موجود در گیاهان دارویی، تازه چند ساعت بعد از تهیه چای و یا جوشانده آن ها، آزاد می شود، بهتر است جوشانده ها را چند شب قبل از مصرف ان ها تهیه کنید.

افرادی که دارای معده های حساس هستند، بهتر است جوشانده خود راشیرین ننمایند؛ چه شکر و یا عسل موجود در چای، موجب افزایش ترشح اسید معده می شود و اثر پوششی جوشانده بر بافت مخاطی معده را کاهش می دهد.

منبع:نشریه تغذیه و سلامتی تعداده - 78

منبع: راسخون

به "مقابله با التهاب مفصل با تغذیه مناسب (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقابله با التهاب مفصل با تغذیه مناسب (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید