9 خاصیت درمانی و عوارض مصرف بیش ازحد سرکه بالزامیک

به گزارش وبلاگ رابا، سرکه بالزامیک، نوعی سرکه به رنگ قهوه ای تیره و یک چاشنی ایتالیایی است که با استفاده از آب انگور تخمیرنشده فراوری می گردد. از این سرکه در سالادها و غذاهای مختلف استفاده می گردد. از خواص سرکه بالزامیک می توان به یاری به سلامت و زیبایی پوست، کاهش وزن و کاهش چربی خون اشاره نمود.

9 خاصیت درمانی و عوارض مصرف بیش ازحد سرکه بالزامیک

خواص سرکه بالزامیک

1. از چربی خون می کاهد
از میان فوایدی که سرکه بالزامیک دارد، درباره اثر مثبت آن در کاهش چربی خون، به خوبی تحقیق و آنالیز شده است. آنتی اکسیدان های موجود در سرکه بالزامیک، سلول های بیگانه خواری را که برای بدن سمی هستند و سطح کلسترول خون را بالا می برند، نابود می نمایند. با مصرف سرکه بالزامیک به عنوان سس، می توانید جلوی انسداد رگ های خونی بدن تان را بگیرید.

2. موجب گوارش بهتر و درمان رفلاکس معده می گردداسید استیک موجود در سرکه بالزامیک، ترکیبی فعال و دارای پروبیوتیک است که می تواند به هضم غذا یاری کند.

پروبیوتیک یا همان باکتری های مفید، سلامت روده را افزایش می دهد و به هضم غذا یاری می نماید. درعین حال، کل عملکردسیستم ایمنی بدن را بالا می برد. بعلاوه این ترکیبات پروبیوتیک موجود در اسید استیک به بعضی از افراد احساس سیری می دهد. با مصرف سرکه بالزامیک می توان از بازگشت اسید معده به مری (رفلاکس معده) و سوزش معده پیشگیری کرد. البته این درمان برای همه مناسب نیست. بنابراین ابتدا بهتر است اندازه کمی از این سرکه را مصرف کنید و ببینید آیا علایم سوزش معده کمتر می گردد یا خیر.

3. به کاهش وزن یاری می نمایدانواع سرکه ها به ضدچاقی معروف هستند و سرکه بالزامیک هم از این قاعده مستثنی نیست. پروبیوتیک های موجود در سرکه بالزامیک یاری می نمایند که فرد احساس سیری طولانی تری داشته باشد. این چاشنی خوش طعم برخلاف مواد دیگر مانند کره و مایونز، کاملا بدون چربی است. بعضی از تحقیقات نشان داده، افرادی که همراه با غذای خود سرکه بالزامیک مصرف می نمایند، به علت احساس سیری طولانی تر، کالری کمتری در طول روز به بدن خود می رسانند و می توانند به راحتی وزن کم نمایند.

4. مناسب افراد مبتلا به دیابت استبنابر مطالعه ای در سال 2006، تعیین شد که وقتی سرکه بالزامیک به همراه غذا مصرف گردد، قند خون را تنظیم می نماید. سرکه بالزامیک، اثرات ضدگلیسمی دارد و باعث می گردد که بعد از صرف وعده غذایی، قند خون فرد بیش ازحد بالا نرود و سطح آن، پس از 5 ساعت به حالت طبیعی بازگردد. بعلاوه استفاده از سرکه بالزامیک به عنوان چاشنی در بیشتر غذاها، به علت اینکه جلوی افزایش ناگهانی قند خون را می گیرد، برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است.

5. گردش خون در بدن را بهبود می بخشدسرکه بالزامیک، حاوی پلی فنول هایی است که می توانند سیستم گردش خون در بدن را بهبود بخشند. این سرکه به علت اینکه از انگور تهیه شده، می تواند جلوی حملات قلبی را بگیرد و از ایجاد پلاکت در رگ های خونی پیشگیری کند. به همین علت قرن هاست که مردمان بومی کشورهای مدیترانه ای، این سرکه را شفابخش و ضد پیری می دانند.

6. برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید استدر آنالیز های سال 2001، تعیین شده که سرکه بالزامیک می تواند از فشار خون بکاهد. افزودن سرکه بالزامیک به غذا به مرور زمان موجب پایین آمدن فشار خون بالا می گردد. بعلاوه با جایگزین کردن سرکه با چربی و روغن های مضر می توان تا حد بسیاری از حجم مصرف چربی ها کاست. با استفاده از 1 تا 2 قاشق چای خوری سرکه بالزامیک به عنوان سس یا ماریناد، نه تنها غذای تان خوشمزه تر می گردد، بلکه به حفظ سلامت بدن تان یاری می نماید.

7. موجب سلامت پوست می گرددانواع سرکه های انگور می توانند مانند سرکه سیب برای درمان آکنه و جوش های عفونی و درنتیجه سلامت پوست مؤثر باشند. سرکه بالزامیک حاوی ترکیبات ضدمیکروبی، اسید استیک و آنتی اکسیدان است. این ترکیبات می توانند به مرور زمان رنگ وروی چهره فرد را بهبود بخشند. بعلاوه این نوع سرکه را می توان برای درمان آکنه به صورت موضعی استفاده کرد. البته به علت اینکه ممکن است موجب ایجاد لکه گردد، بهتر است، این سرکه به طور مستقیم روی پوست قرار نگیرد. بعلاوه گنجاندن سرکه بالزامیک در رژیم غذایی، موجب تمیزی و روشن شدن پوست می گردد.

8. جراحت ها را درمان می نمایدسال های بسیاری است که از سرکه بالزامیک برای درمان زخم و جراحت ها استفاده می گردد. بنابه گفته بعضی از کارشناسان تغذیه، سرکه بالزامیک، ضدقارچ، ضدباکتری و ضدویروس است. البته این ادعا هنوز به درستی آنالیز و تحقیق نشده است.

9. گرفتگی بینی را رفع می نمایدبا افزودن کمی سرکه بالزامیک به آب جوش و تنفس بخار آن می توان گرفتگی بینی را رفع کرد.

خطرات و عوارض سرکه بالزامیکبنابر بعضی از مطالعات و آنالیز محققان، سرکه بالزامیک عوارضی هم دارد که البته درمقایسه با فواید آن، بسیار ناچیز هستند. مصرف سرکه بالزامیک خام، موجب تورم گلو و صدمه به مری می گردد. ضمناً ممکن است با صدمه زدن به جداره معده، فرد را دچار معده درد کند. البته این عوارض پس از مصرف زیاد و بیش ازحد این سرکه به وجود می آید. هر زمان که احساس درد یا سوزش معده کردید، باید بلافاصله از مصرف سرکه بالزامیک خودداری کنید. اندازه مصرف روزانه این سرکه، حداکثر 2 قاشق غذاخوری است. هنگام خرید این سرکه، دقت کنید که اصل و خالص آن را که حاوی قند اضافی نیست، خریداری کنید.

استفاده از سرکه بالزامیک در رژیم غذاییاستفاده از نوعی شیره بالزامیک در رژیم غذایی تان مفید است. برای درست کردن این شیره به کمی شکر، نمک و سرکه بالزامیک احتیاج دارید. 450 گرم سرکه را درون ماهی تابه ای ریخته و نصف فنجان شکر و 1 قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید. ماهی تابه را روی حرارت گذاشته و صبر کنید تا سرکه بجوشد. محتویات سرکه باید به نصف اندازه خود برسد. در این زمان شیره سرکه بالزامیک کاملا غلیظ شده است. بگذارید شیره شما سرد گردد. بعد آن را درون ظرفی دردار قرار بدهید و در یخچال بگذارید.

طرز تهیه سالاد کاپرزهاین نوع سالاد قدیمی اشتهاآور، حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین C و ویتامین K است.

مواد لازم:

2 تا 3 عدد گوجه فرنگی ورقه ورقه شده؛

225 گرم پنیر موزارلا؛

2 تا 3 قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک؛

2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون؛

برگ های تازه ریحان؛

نمک دریایی.

بین ورقه های نازک گوجه فرنگی، ورقه هایی نازک از پنیر موزارلا و برگ ریحان قرار بدهید و روی آن روغن زیتون، نمک دریا و سرکه بالزامیک بریزید. سالاد خوش طعم کاپرزه آماده می گردد.

کلام آخرسرکه بالزامیک نوعی چاشنی مفید است که چربی و قند اضافه ندارد. ثابت شده است که می تواند از چربی خون بکاهد و جلوی نوسانات فشار خون را بگیرد. این سرکه به علت وجود باکتری های پروبیوتیک می تواند اشتهای زیاد شما مهار کند (کاهش اشتها) و استفاده از آن خیلی راحت و بی دردسر است. بنابراین قرار دادن این سرکه در رژیم غذایی روزانه ایده خوبی است.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "9 خاصیت درمانی و عوارض مصرف بیش ازحد سرکه بالزامیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 خاصیت درمانی و عوارض مصرف بیش ازحد سرکه بالزامیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید