چه کیسه خوابی استاندارد است؟

به گزارش وبلاگ رابا، استانداردهای یک کیسه خواب خوب

یک کیسه خواب خوب وسیله ای است که باعث می گردد در سفر آسایش و امنیت لازم را همراهتان داشته باشید. اگر اهل سفرهای طولانی مدت در دل کوه ها، بیابان ها و جنگل ها هستید حتما باید یک کیسه خواب داشته باشید تا بتوانید قوای از دست رفته را با خوابیدن در آن بدست بیاورید. بنابراین کیسه خواب راحت، نرم و گرم از اهمیت بالایی برخوردار است حال سوال اینجاست که کیسه خواب خوب چه کیسه خوابی است؟ یا برای هر کدام از این فعالیت های گفته شده کیسه خواب خوب کدام است؟ جواب تمامی این سوالات را در این مطلب خبرنگاران می توانید پیدا کنید. در ادامه درباره هر کدام به اختصار شرح می دهیم.

چه کیسه خوابی استاندارد است؟

کیسه خواب یکی از مهمترین وسیله های سفر است، به طوری که حتی اگر شما چادر هم داشته باشید باز هم کیسه خواب دارای اولویت بالایی می باشد. از همین رو با توجه یه تعدد کیسه های خواب شما می توانید به راحتی یکی از آنها را انتخاب کنید و سفری راحت و با آسایشی را داشته باشید. کیسه خواب های به دو دسته جنس پر و الیاف تقسیم می شوند.

انواع عایق بندی کیسه خواب:

از جنس پر

کیسه های خوابی که جنس آنها از پر تشکیل شده محبوبیت زیادی بین کوه نوردان و افرادی که به منطقه ها مرطوب سفر می نمایند، دارا است. این کیسه خواب ها خیال شما را بابت نفوذ رطوبت راحت نموده و باعث می گردد خوابی راحت داشته باشید به اصطلاح می گویند که برترین عایق ممکن برای جذب رطوبت هستند. چرا که پرهای درون کیسه خواب قابلیت جذب رطوبت موجود را دارند، اما همین موضوع خود باعث عیب این نوع از کیسه خواب شده است چرا که با جذب رطوبت به وسیله پرهای درون کیسه خواب پرها گلوله گلوله شوند و بهم می چسبند. دیگر عیبی که این کیسه های خواب دارند این است که زمان زیادی ضروری است تا کاملا خشک شوند. این را هم بد نیست که بدانید کیسه خواب هایی که از جنس پر هستند نسبت به کیسه خواب های الیافی گرانتر بوده و نگهداری از آنها به مراتب سخت تر است.

این کیسه های خواب را می توانید در سفرهای زیر بهره ببرید:

  • کوه نوردی
  • پیاده روی و گردش در منطقه های با رطوبت نرمال یا کم
  • سفرهای با دوچرخه

از جنس الیاف

کیسه خواب هایی که جنس آنها از الیاف تشکیل شده است، به مراتب نسبت به کیسه خواب های پر بهتر هستند، علتش هم این است که رطوبت را به سختی جذب می نمایند و قابلیت عایق بودن بیشتری نسبت به کیسه خواب پر دارا است. نکته خوب دیگری که وجود دارد این است که این نوع از کیسه خواب سریع خشک می گردد و برای سفرهای بعدی شما آماده است. کیسه خواب های الیافی ارزانتر از کیسه خواب های پر بوده و نگهداری از اونها ساده تر است. می توان کیسه خواب الیافی را در کیسه خواب خوب دانست.

این نوع کیسه خواب برای سفرهای زیر عالی هستند:

  • مقاصدی که دمای خیلی پایینی ندارند.
  • اگر از کیسه خواب بسیار زیاد استفاده می کنید که باعص میشه مجبور باشید اغلب اونها رو بشویید(مثلا برای بچه ها)
  • اگر کیسه خواب تون رو خودتون حمل نمی کنید. در نتیجه وزن کیسه خواب براتون مهم نیست.
  • اگر یک کیسه خواب می خواهید برای استفاده در همه نوع سفر
  • سفرهای تابستانی.

کیسه خواب های مستطیلی

این کیسه خواب ها فضای کافی برای حرکت کردن و چرخیدن را دارا هستند. برای کسانی که در خواب زیاد حرکت می نمایند بسیار مناسب است؛ حتی شما از این کیسه خواب می توانید در اتومبیل هم بهره ببرید. اما نقطه ضعف آنها این است که دارای وزن بیشتری هستند. به علاوه اگر قصد چادر زدن درکنار اتومبیل دارید یا وسایل کمپ را در پشت اسب خود بار نموده اید و جای کافی برای حمل و نقل دارید، بهتر است از کیسه خواب های مستطیلی بهره ببرید. نوع خاصی از کیسه خواب های مستطیلی با عنوان (Adam & Eve) ترکیبی از دو کیسه خواب مستطیلی شکل است که با یک زیپ به هم متصل می گردد. این کیسه خواب برای افراد خانواده و کسانی که قصد کمپینگ ماشینی را دارند، انتخاب مناسبی خواهد بود.

میزان و وزن کیسه خواب

مهمترین نکته در سفر این است که شما بار اضافه با خود حمل نکنید. به خصوص اگر سفرهای شما طولانی هم باشد. پس شما باید در انتخاب تک تک وسایلی که با خود حمل می کنید دقت کافی را داشته باشید. حجم و وزن کیسه خواب برای هم یکی از همان نکات مهم است چرا بار سنگین باعث به وجود آمدن مسائل جسمانی و همینطور دیر رسیدن به مقصد می گردد. به طور کلی کیسه خواب ها از نظر طولی به دو دسته معمولی و بلند تقسیم می شوند. اگر قد شما کمتر از 180 سانتی متر باشد، کیسه خواب های معمولی مناسب تر خواهند بود ولی اگر قدتان بیش از 180 سانتی متر است، برای آسودگی بیشتر بهتر است از کیسه خواب های بلند بهره ببرید.

تنظیم دمای کیسه خواب

بعد وزن دمای کیسه خواب هم نکته مهمی است که باید در هنگام انتخاب یک کیسه خواب به آن توجه کنید، به طور مثال باید بدانید که به منظور چه سفری می خواهید کیسه خواب خریداری کنید. به همین منظور در سال 2004 استاندارهای اروپایی En13537 به طور رسمی بیان شد. طبق این استاندارد مقهومی برای اعداد بروی کیسه خواب تعریف کردند که بر اساس ویژگی های فردی می توانید کیسه خواب خود را تهیه کنید. شرکت های فراوری نماینده بر اساس بازه دمایی کیسه خواب ها را بفروش می رسانند. این مفاهیم را به اختصار در ادامه تعریف خواهیم کرد.

Maximum Comfort temperature: حداکثر دمایی که یک مرد عادی بدون اینکه بشدت عرق کند در کیسه خواب می تواند بخوابد و در این حالت باید زیپ کیسه خواب کاملا باز باشد، دستها بیرون کیسه خواب باشد و کلاه کیسه خواب نیز باز باشد.

Comfort temperature: دمایی که در آن یک خانم به طور معمولی درون کیسه خواب تمامی شب را با آرامش بخوابد.

Lowest Comfort temperature: کمترین دمایی که یک آقا به طور در شب به مدت هشت ساعت درون کیسه خواب بدنش دارا می باشد و می تواند بدون اینکه از خواب بیدا گردد بخوابد.

Extreme temperature: کمترین دمایی یک خانم به طور عادی در طول خواب شبانه به مدت شش ساعت بدنش دارا می باشد.

انواع کیسه خواب های موجود در بازار:

  • کیسه خواب کرتکس
  • کیسه خواب سالیوا
  • کیسه خواب کمپ
  • کیسه خواب راب
  • کیسه خواب دیوتر

نکاتی درباره کیسه خواب:

  • این را باید بدانید که کیسه خواب گرما فراوری نمی نماید، بلکه تنها گرمای موجود را نگه می دارد. پس بنابر همین موضوع حتما از تشک های بادی برای زیر کیسه خوابتان بهره ببرید تا از هدر رفت گرما در حین استراحت جلوگیری نمایید.
  • به میزان کافی لباس بپوشید؛ همانطور که گفتیم کیسه خواب قابلیت ایجاد گرما ندارد تنها گرما را نگه می دارد بنابراین به میزان کافی لباس بپوشید تا دمای درون کیسه خواب حفظ گردد
  • به میزان کافی غذا بخورید زیرا زمانی که شما می خوابید از شدت فعالیت بدن شما کاسته می گردد پس با کاهش متابولیسم گرمای بدن هم کاهش پیدا می نماید بنابراین ضروری است که غذای کافی بخورید تا بدن شما گرمای لازم را داشته باشد.
  • به میزان کافی آب بنوشید؛ بدن بی آب نمی تواند گرما فراوری کند به همین علت شما باید حتما به اندازه احتیاج بدنتان آب بنوشید.
  • با لباس های خشک به کیسه خواب بروید، حتی اگر بدنتان هم عرق نموده است حدالامکان سعی کنید که پس از تعویض لباس وارد کیسه خواب بشوید.
منبع: الی گشت

به "چه کیسه خوابی استاندارد است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کیسه خوابی استاندارد است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید