مراقبت های بهداشتی در فصل تابستان

به گزارش وبلاگ رابا، تابستان از راه رسید و اوقات فراغت را باید با تفریحات تابستانی پر کرد. یکی از این تفریحات تابستانی شنا و رفتن به استخرها است. کارشناسان معتقدند حتی بسیاری از مکان های تفریحی عمومی مانند استخرها که به نظر پاکیزه و سالم می آیند، ممکن است دارای میکروب ها و آلودگی های پنهانی باشند که در ظاهر به چشم نمی آیند؛ بنابراین، در انتخاب استخر نهایت دقت را داشته باشید تا این که تفریحات فرح بخش شما را بیمار نکند!

مراقبت های بهداشتی در فصل تابستان

مراقبت های بهداشتی در فصل تابستان

نویسنده: منیره نوری فرد

تابستان از راه رسید و اوقات فراغت را باید با تفریحات تابستانی پر کرد. یکی از این تفریحات تابستانی شنا و رفتن به استخرها است. کارشناسان معتقدند حتی بسیاری از مکان های تفریحی عمومی مانند استخرها که به نظر پاکیزه و سالم می آیند، ممکن است دارای میکروب ها و آلودگی های پنهانی باشند که در ظاهر به چشم نمی آیند؛ بنابراین، در انتخاب استخر نهایت دقت را داشته باشید تا این که تفریحات فرح بخش شما را بیمار نکند!

آلودگی های استخرها:

طبق آمارهای گرفته شده، 65 درصد از افرادی که برای شنا به استخرها می فرایند برخود لازم نمی بینند که پیش از وارد شدن به داخل آب دوش بگیرند؛ در نتیجه، بدون دوش گرفتن و شامپو کردن بدن خود وارد آب استخر می شوند! سرپرست مؤسسه کنترل بیماری ها لیندا گولدنر اظهار می دارد: دوش نگرفتن پیش از ورود به آب استخر، همان چیزی است که سبب می شود فرد شناگر آلودگی ها را همراه خود وارد آب استخر کند. شیوع بیماری هایی مانند اسهال، بیماری های تنفسی، عفونت های گوش، عفونت های پوستی همگی در اثر آلوده بودن آب استخر به وجود می آید.

بدترین آلودگی ها از مدفوع و ادرار کردن در آب استخر حاصل می شود، بنابراین، مؤسسه کنترل بیماری ها توصیه می نماید پیش از رفتن به استخرها، این نکات بهداشتی را رعایت کنید:

ـ اگر به بیماری اسهال مبتلا هستید، هرگز به استخر نروید.

ـ هرگز آب استخر را قورت ندهید.

ـ نظافت و بهداشت را رعایت کنید و پیش از شنا کردن حتماً دوش گرفته و شامپو کنید.

ـ اگر همراه با بچه ها تان به استخر می روید، حتماً کودک خود را با شامپو و یا صابون کاملاً شسته و تمیز کنید و سپس او را وارد آب کنید.

ـ حتماً به استخرهایی بروید که از تمیزی و سالم بودن آب آن مطمئن هستید.

ـ از حواس بویایی خود یاری بگیرید تا از آلوده بودن آب استخر، البته تا حدی اطمینان حاصل کنید. وجود بوی بیش از حد کلر در محوطه استخر می تواند در واقع ناشی از آلودگی آب استخر، و فعل و انفعالات کلر آب با ترکیبات حاصل از ادرار در آب استخر باشد!

کباب کردن گوشت در فضاهای بیرون از منزل

هنگامی که در روزهای تعطیل و تابستانی به بیرون از منزل مانند کوه و جنگل و دشت می روید و قصد دارید غذا را بیرون از منزل بخورید، به هنگام کباب کردن گوشت روی منقل و یا زغال و یا استفاده از باربیکیو کاملاً مراقب باشید. زیرا، اگر گوشتی که در حال کباب شدن می باشد، به خوبی پخته و کباب نشود می تواند منبع خطرناکی از باکتری E.Coli سالمونلا باشد که سبب بروز بیماری و یا حتی مرگ افراد می شود. برای اطمینان یافتن از این که گوشت به خوبی پخته شده و باکتری های بیماری زا ندارد، باید مطمئن شوید که درجه حرارت بسیار بالا باشد (در حدود 160 درجه سانتیگراد) تا قسمت های میانی گوشت هم به خوبی پخته شود و تنها از نظر ظاهر و رنگ گوشت بر پخته بودن آن قضاوت نکنید!

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی که می تواند به وسیله مواد غذایی آلوده مانند گوشت به انسان منتقل شود، باید دقت و وسواس لازم را داشته باشیم؛ دستان خود را قبل از آماده کردن گوشت و بعلاوه پس از آن باید بشوییم و هر وسیله ای را که با گوشت خام در تماس بوده حتماً شسته و گوشت خام را در تماس با سایر مواد غذایی قرار ندهیم. برای جلوگیری از رشد و نمو باکتری ها در گوشت، حتماً پیش از پختن گوشت آن را در محیط کاملاً سرد نگه داری کنیم. هنگام خرید مواد غذایی از فروشگاه ها توجه داشته باشیم مواد گوشتی را در آخرین مرحله بخوریم.

تماس با خاک شن و یا جانوران (به هنگام رفتن به پیک نیک)

این گفته درست است که کثیفی سبب بیماری نمی شود بلکه این انگل ها و میکروب های بیماری زا هستند که در محیط های کثیف رشد و نمو زندگی می نمایند و سبب بروز بیماری در افراد را سبب می شوند! اگر به هنگام فصل تابستان به ساحل، دریاچه و یا رودخانه می روید و بچه ها تان در کنار ساحل با شن و یا خاک بازی می نمایند، حتماً نکات بهداشتی زیر، را رعایت کنید:

یک کارشناس انگل شناسی اظهار می دارد: میکروب ها و انگل های موجود در خاک می توانند سبب بیماری افراد شوند، به خصوص کرم های ریزی که از حیواناتی مانند سگ و گربه خارج شده و در خاک می مانند، حتی تخم انگل ها می توانند در خاک مانده و پس از یک ماه به انگل بالغ تبدیل شوند.

بنابراین، بچه های که در کنار ساحل و در محیط هایی با شن و خاک بازی می نمایند باید کاملاً مراقب باشند و حتماً پس از بازی کردن، دستان خود را با آب و صابون کاملاً بشویند. حیواناتی مانند سمور، وزغ و قورباغه که ممکن است افراد آنها را لمس نمایند، هم می توانند بیماری زا باشند. شایع ترین باکتری که به وسیله حیواناتی مانند سگ و گربه به ویژه به وسیله مدفوع آنان به انسان منتقل می شود، همان سالمونلا است. این باکتری در بین حیواناتی که در قفس نگه داری می شوند، نسبت به حیوانات وحشی که در جنگل زندگی می نمایند، بیشتر است.

انگل های موجود در آب های شیرین

تعداد معین و معینی از میکروارگانیسم های بیماری زا وجود دارند که از حیوان به انسان منتقل شده و سبب بیماری می گردند. یکی از این میکروارگانیسم ها که بسیار شایع است، باکتری (E.Coli) نام دارد که می تواند به وسیله فضولات حیوانی و یا انسانی ریخته شده در آب، وارد معده انسان شود و فرد را بیمار کند. اگر شما در رودخانه و یا دریاچه ای شنا می کنید که ممکن است به وسیله انسان و یا حیوانات آلوده شده باشد، احتمال ابتلا به بیماری E.Coil در شما افزایش می یابد.

یکی دیگر از میکروب های موجود در آب های شیرین مانند: آب رودخانه ها و یا آب های recreational (آب های استخر، جکوزی، فواره ها، چشمه ها) میکروب ژیاردیا (Giardia) است که از میکروب های شایع بوده و بیماری (اسهال) را موجب می شود. کارشناسان توصیه می نمایند برای مصون ماندن از ورود این میکروب ها به بدن، هرگز آب این منطقه ها را نخورید؛ بعلاوه، مراقب باشید به هنگام شنا کردن آب استخر را قورت ندهید.

گردش های تابستانی (پیک نیک)

رفتن به بیرون از شهر و پناه بردن به دامان کوه، دشت و جنگل یکی دیگر از تفریحاتی است که به طور معمول در فصل تابستان بیشتر خانواده ها انجام می دهند. بسیاری از خانواده ها غذاهای پخته شده و آماده را با خود می برند و بعضی دیگر هم مواد غذایی غیر آماده از قبیل مواد گوشتی خام را با خود برده تا در آنجا پخته و یا به صورت کباب پز آماده و میل نمایند. اما، در این مواقع باید کاملاً مراقب و محتاط باشند؛ زیرا، مگس، مورچه و یا دیگر حشراتی که در فضاهای باز وجود دارند و به خصوص در فصل تابستان تعداد آنها بیشتر می شود، می توانند مواد غذایی شما را آلوده نمایند. به طور مثال مگسی که روی سگ و گربه و یا فضولات آنها نشسته و سپس روی مواد غذایی شما می نشیند، غذای شما را آلوده و در نهایت شما را بیمار می نماید.

از طرفی مراقب باشید که برای ساعت های طولانی مواد غذایی را بیرون از یخچال نگه داری نکنید؛ زیرا، منطقه خطر برای مواد غذایی اعم از خام و یا پخته، همان گرمای محیط بیرون است که زمینه مساعد برای رشد و نمو میکروب ها را فراهم می نماید. بنابراین، سعی کنید بیشتر از 2 ساعت مواد غذایی در فضای بیرون نگه داری نشود، حتی اگر قصد دارید برای رفتن به پیک نیک از فروشگاهی مواد غذایی بخرید، سعی کنید مواد غذایی گوشتی جزو آخرین اقلامی باشد که خریداری می کنید، در این صورت مدت زمانی که در بیرون از یخچال نگه داری می شوند، کمتر است. با رعایت نکات بهداشتی می توانید خود و اعضای خانواده را از ابتلا به بیماری های عفونی مصون بدارید.

نگه داری غذاهای سرد در محیط بیرون و خارج از یخچال:

نگه داری غذاهای سرد مانند سالاد اولیه و یا سالاد کلم و... در محیط خارج از یخچال از آن جایی که این غذاها حاوی میزان فراوان سس مایونز هستند، می تواند زمینه را برای ایجاد مسمومیت های ناشی از مواد غذایی فراهم سازد. برخلاف تصور عامه مردم، سس مایونز به خودی خود محیط مناسبی برای رشد باکتری هایی از قبیل سالمونلا و یا E.coil نیست، به ویژه آنکه این سس دارای مقادیر فراوانی سرکه و یا آبلیمو بود که این محیط اسیدی، محیطی مناسب برای رشد و نمو میکروب ها نیست؛ اما، زمانی شما این سس را با مقادیر فراوان سیب زمینی مخلوط می کنید، PH محیط بالا رفته و زمینه برای رشد میکروب ها فراهم می شود و از آنجایی که غذاهای سرد معمولاً سرد خورده می شوند و حرارتی نمی بینند، میکروب های رشد نموده در این مواد غذایی به هیچ وجه از بین نمی فرایند. در نتیجه، نگه داری این مواد غذایی در محیط های بیرون سبب افزایش دمای این مواد غذایی شده و گرما زمینه را برای رشد و نمو میکروب ها و باکتری ها فراهم می نماید.

بنابراین، با رعایت این توصیه ها و مراقبت های بهداشتی از بیماری خود و عزیزان مان در فصل تابستان پیشگیری می کنیم.

منبع:نشریه دنیای زنان، شماره 50. .

منبع: راسخون

به "مراقبت های بهداشتی در فصل تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت های بهداشتی در فصل تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید