راهکارهای قانونی برای افزایش حقوق و دستمزد

به گزارش وبلاگ رابا، فشارهای روزافزون مالی، نبود امنیت شغلی و نگرانی از تامین هزینه های خانواده سبب می گردد تا کارگران به فکر راهی برای افزایش حقوق و دستمزدشان باشند. هرچند برای افزایش حقوق و دستمزد، هر سال باید منتظر تصویب قانون افزایش حقوق به وسیله مجلس و شورای عالی کار ماند، با این حال، چند راه چاره قانونی برای افزایش حقوق و دستمزد وجود دارد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

راهکارهای قانونی برای افزایش حقوق و دستمزد

اضافه کاری

یکی از راه های افزایش حقوق کارگران و کارمندان، اضافه کاری است. ساعت کاری برای کارگران حقوق بگیر، به طور معمول 8 ساعت در طول روز و 44 ساعت طی یک هفته است؛ البته این ساعت کاری برای مشاغل سخت مانند کارگران معدن، 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته است. بنابراین اگر قصد دارید حقوقتان را به وسیله اضافه کاری افزایش دهید، می توانید در صورت وجود کار اضافی و به وسیله هماهنگی با کارفرما از این شیوه بهره ببرید. در این صورت، کارفرما موظف است تا به ازای هر ساعت اضافه کاری، 40 درصد اضافه بر دستمزد هر ساعت در حالت عادی به حقوقتان اضافه کند.

ماموریت کاری

انجام ماموریت کاری یکی دیگر از راه های افزایش حقوق است. در این حالت، می توانید با توافق کارفرما، وظایف شغلی خود را در محدوده ای خارج از محل کارتان انجام دهید. در این صورت، برای شما حقی به نام حق ماموریت در نظر گرفته می گردد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که حق ماموریت برای افرادی در نظر گرفته می گردد که 50 کیلومتر از محل خدمت خود دور شوند یا حداقل یک شب خارج از محدوده ماموریت اقامت داشته باشند. در حق ماموریت، هزینهٔ رفت وآمد بر عهده کارفرماست؛ بعلاوه زمان انجام آن باید با توافق شما و کارفرما صورت بگیرد و میزان آن باید به میزان حقوق ثابت یا حقوق مبنای شما باشد.

ارتقا شغلی

راه دیگر افزایش حقوق، ارتقاء شغلی است؛ یعنی شما پس از مدتی فعالیت در یک مرتبه شغلی به پیشنهاد کارفرما یا تقاضا خودتان پیروز به پیشرفت در حوزهٔ کاری و ارتقاء شغلی شوید. در این صورت، کارفرما موظف است با توجه به اهمیت کار شما و حجم فعالیتتان، حقوق را افزایش دهد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت درخواست ارتقاء شغلی، باید آمادگی و صلاحیت لازم برای مرتبهٔ شغلی نو را داشته باشید.

مذاکره برای افزایش حقوق

علاوه بر راهکارهای قانونی افزایش حقوق که به آنها اشاره شد، شما می توانید به وسیله مذاکره با کارفرما به افزایش دستمزد برسید. در این صورت بهتر است قبل از مذاکره، دستاوردهای خود در زمینه شغلی را یادداشت کنید و دلایل کافی برای ارزشمند بودنتان در محیط کار را بدانید تا در هنگام مذاکره از آنها بهره ببرید. بعلاوه باید ارزش خود را در کارتان بسنجید؛ به این ترتیب که بدانید فردی با حرفه، تجربه و سابقه کاری شما به طور میانگین از طرف کارفرما چه میزان حقوق می گیرد تا درخواست افزایش حقوق واقع بینانه ای داشته باشید. بعد از درخواست نیز به کارفرما فرصت دهید و برای انجام این کار عجله نداشته باشید. از قلم نیاندازید که باید درخواستتان را به طور مؤدبانه بیان کنید و در صورت پاسخ منفی از کارفرما، علت چنین پاسخی را جویا شوید و اگر دلایل او منطقی بود، بدون عصبانیت آن را بپذیرید.

منبع: بلاگ دیوار

به "راهکارهای قانونی برای افزایش حقوق و دستمزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای قانونی برای افزایش حقوق و دستمزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید