درج رمزینه های سریع پاسخ در 126 عنوان کتاب شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش

به گزارش وبلاگ رابا، تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی فنی وحرفه ای و کاردانش گفت رمزینه های سریع پاسخ یکی از اهداف آموزشی در چرخش های آموزشی است و به همین دلیل تا به امروز 126 عنوان کتاب در این شاخه ها به این رمزینه ها مجهز و متصل شده اند.

درج رمزینه های سریع پاسخ در 126 عنوان کتاب شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، افشار بهمنی در مورد تعداد رمزینه های سریع پاسخ بارگذاری شده در کتاب های درسی فنی وحرفه ای و کاردانش گفت: برای سال تحصیلی جاری، به منظور تکمیل بسته های تربیت و یادگیری، غنابخشی به محتواها و بهره برداری به وسیله رمزینه های سریع پاسخ، 126 عنوان کتاب درسی این دو شاخه برنامه ریزی و اجرا شد. از این تعداد، 16عنوان در شاخه کاردانش و 110 عنوان در شاخه فنی وحرفه ای بود. رمزینه های سریع پاسخ در ابتدای هر پودمان کتاب درسی پیش بینی شده و در نهایت هر کتاب پنج پودمان یا پنج رمزینه سریع پاسخ دارد.

وی ادامه داد: رمزینه سریع پاسخ محتوای کتاب درسی و محتوای یادگیری را غنابخشی، تکمیل و توسعه می دهد. برای این که بتوانیم رمزینه های سریع پاسخ را در قالب محتوای کامل تری عرضه کنیم برای هر کتاب درسی یک فیلم آموزش هنرجو مشتمل بر 90 دقیقه فیلم آموزشی شامل نمایشی از مهارت های حرفه ای و شغلی هر پودمان، فراوری کردیم. سپس این فیلم در قالب قطعات 5 تا 7 دقیقه ساماندهی شد که هر کدام از قطعات مراحل کاری تعیین در هر پودمان را غنابخشی می نماید.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب های فنی وحرفه ای و کاردانش با اشاره به فراوری بیش از 6600 دقیقه فیلم در طول یک سال گذشته، گفت: در جهت محتواسازی کارهای دیگری را نیز دنبال کردیم؛ مثلاً فیلم هایی که از دستگاه های مختلف اجرایی مثل جهادکشاورزی، وزارت کار، مرکز پژوهش وزارت کار و بخش هایی مثل نیروی دریایی سپاه و سازمان بنادر که در اختیارمان قرار گرفته بود را مورد ارزیابی قرار دادیم و با توجه به اهداف آموزشی که در کتاب ها داشتیم از بعضی از محتواها در قالب تدوین فیلم های آموزشی استفاده نموده ایم. ضمن این که در پی غنابخشی کامل تر 600 قطعه از محتواهای تعاملی در قالب موشن، انیمیشن و اینفوگرافی بهسازی شد که سابقا در دفتر انتشارات و فناوری سازمان فراوری شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به تکثر، تنوع و تعدد عناوین درسی حدود 365 در شاخه فنی وحرفه ای و حدود 139 عنوان در شاخه کاردانش؛ برنامه ریزی ورود آزمایشی برای فراوری محتوا داشتیم. البته باید در نظر داشته باشیم که این حجم از محتوا در حوزه های مهارتی یا شغلی و حرفه ای وجود ندارد و یا متناسب با اهداف آموزشی ما نبوده و باید به سمت فراوری می رفتیم. فراوری چنین محتوای عظیمی در یک فرایند 6 ماهه کار بسیار سنگین، طاقت فرسا و زمان بری است کما این که فرایند فراوری محتوا برای رمزینه های سریع پاسخ با مشارکت دستگاه ها و هنرستان های مختلفی بوده است.

افشار بهمنی گفت: فراوری همه عناوین در یک مقطع زمانی 6 ماهه امکان پذیر نبود و به کیفیت محتواهای فراوری شده آسیب می رساند؛ اما امیدواریم در 6 ماهه دوم سال بتوانیم برای فراوری سایر عناوین اقدام کنیم. هدف ما تنوع بخشی به محتوا بوده یعنی صرفا از اینفوگرافی استفاده نکردیم بلکه در فیلم های آموزشی از انیمیشن و موشن گرافی نیز استفاده شده است.

وی اضافه نمود: پژوهشگران فنی وحرفه ای و بعلاوه مولفان و فراورینمایندگان محتوای آموزشی نسبت به حوزه های عمومی و نظری، بسیار کم و محدود هستند. محتواسازی در حوزه شغلی و حرفه ای احتیاج به مولفان و پژوهشگران خبره ای دارد که تعداد ایشان محدود است. این مسئله باعث می گردد با دقت بیشتری ورود کنیم.

مدیرکل دفترتالیف کتاب های درسی فنی وحرفه ای و کاردانش با تاکید بر محور چرخش های آموزشی ادامه داد: در این چرخش ها از کتاب محوری به برنامه درسی محوری و از کتاب محوری به بسته تربیت و یادگیری می رسیم. فیلم های آموزشی هنرجو و کتاب الکترونیکی از اجزای این بسته ها هستند. با توجه به تمرکز ما بر روی محتوای کیفی، 200 عنوان کتاب درسی هم در قالب کتاب الکترونیکی فراوری و عرضه شد؛ که قابلیت بهره برداری از رسانه های غیرمکتوب را در ارتباط با یک محتوای pdf بیشتر نشان می دهد و قابلیت بهره برداری درصفحات وب را نیز دارد و هنرجویان می توانند حتی در گوشی های همراه یا لپ تاپ یادداشت برداری نمایند.

وی اضافه نمود: هم اکنون در تکمیل اجزای بسته های آموزشی از قبیل فیلم، نرم افزارهای آموزشی و شبیه سازها هستیم که امیدواریم در شش ماهه دوم سال و سال آینده به اتمام برسد و فراوری محتواها بر بستر AR را در حوزه شبیه سازی به عنوان یکی از دستاوردهای آموزشی معرفی کنیم و به کتاب های درسی موجود، لینک دهیم؛ به ویژه در آموزش های فنی وحرفه ای و مهارتی که کتاب فیزیکی در کنار فیلم های آموزشی و برنامه های شبیه ساز تکمیل می گردد و موضوع کار هنرجویان در کارگاه ها محسوب گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "درج رمزینه های سریع پاسخ در 126 عنوان کتاب شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درج رمزینه های سریع پاسخ در 126 عنوان کتاب شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید