آنالیز مزایا و معایب رشته داروسازی

به گزارش وبلاگ رابا، بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در ایران و خارج از کشور، رشته تحصیلی داروسازی را انتخاب می نمایند. بعلاوه یکی از محبوب ترین آگهی های استخدامی در بازار کار، آگهی استخدام داروساز است. اگرچه عایدی رشته داروسازی به عنوان یکی از مهم ترین دلایل برای تحصیل در این رشته عنوان می گردد، اما تحصیل و فعالیت در رشته داروسازی دارای معایب و سختی های مخصوص به خود است.

آنالیز مزایا و معایب رشته داروسازی

اگر به تحصیل در رشته داروسازی علاقه دارید و می خواهید در این رشته مشغول به کار شوید، بهتر است در ابتدا به آنالیز مزایا و معایب رشته داروسازی بپردازید. در این مقاله به معرفی رشته داروسازی، به عنوان یکی از محبوب ترین رشته های دانشگاهی در ایران و خارج از کشور خواهیم پرداخت. بعلاوه با آنالیز مزایا و معایب رشته داروسازی، شما را با جنبه های مختلف تحصیل و فعالیت در این حوزه آشنا خواهیم نمود.

معرفی رشته داروسازی

بر طبق تعریفی که سایت ویکی پدیا ارائه نموده است، داروسازی را می توان دانش تهیه، فراوری، کشف، توزیع، آنالیز و نظارت بر انواع داروها دانست. به شکلی که هدف اصلی در داروسازی، استفاده ایمن، موثر و ارزان از داروها در جهت یاری به انجام مراقبت های بهداشتی و ارتقای شاخص های بهداشت عمومی در جامعه است.

به همین خاطر می توان رشته داروسازی را به عنوان یکی از مهم ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد دانست. بعلاوه رشته داروسازی به علت جایگاهی که در بهبود شرایط بهداشت و سلامت جامعه دارد، همیشه به عنوان یکی از احتیاجمندی های شغلی در بازار کار ایران و خارج از کشور مطرح بوده است.

بسیاری از کسب وکارهای فعال در حوزه بهداشت و سلامت، آگهی های استخدام داروساز را در شهرهای مختلف کشور منتشر می نمایند. برای کار در شرکت داروسازی و مشاهده جدیدترین فرصت های استخدام داروساز در شرکت های معتبر، روی لینک مورداشاره کلیک کنید.

یک داروساز را می توان فردی متخصص در حوزه فرآورده های دارویی دانست که به وسیله ساخت و توزیع انواع دارو، به ارتقای شرایط بهداشت و سلامت جامعه یاری می نماید. بعلاوه یک داروساز با مشخص زمان و نحوه مصرف دارو، به حفظ جان بیماران یاری می نماید.

از دیگر وظایف و مسئولیت هایی که برای یک دکتر داروساز وجود دارد، می توان به ارائه هدایت های لازم به بیماران در رابطه با عوارض مصرف فرآورده های دارویی اشاره نمود. در ادامه، بعضی از مهم ترین وظایف و مسئولیت های مورداشاره در آگهی های استخدام داروساز آورده شده است:

  • آنالیز نسخه های بیماران
  • ارائه توضیحات لازم به بیماران در رابطه با مواردی مانند تداخل های دارویی و شیوه نگهداری از دارو ها
  • کنترل و مدیریت موجودی داروخانه
  • نظارت بر شرایط نگهداری فرآورده های دارویی و نحوه توزیع داروها در داروخانه
  • سازمان دهی فرآورده های دارویی در داروخانه به منظور ایجاد دسترسی سریع و آسان به داروها
  • به روزرسانی اطلاعات در رشته داروسازی

شرایط استخدام داروساز

معمولا داشتن سابقه کاری مرتبط در رشته داروسازی، می تواند روند کاریابی را سرعت بخشد. از دیگر شرایط و مهارت های لازم برای فعالیت در این حوزه کاری، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آشنایی با مجموعه برنامه های آفیس و سیستم های اطلاعات داروخانه مانند MediTech و Mediware
  • مهارت های سازمان دهی قوی
  • روابط عمومی قوی
  • نوع دوستی و همدلی
  • مدرک تحصیلی دکتری در یکی از گرایش های مرتبط با رشته داروسازی مانند گرایش های داروسازی بالینی، بیوتکنولوژی دارویی و رشته شیمی دارویی
  • آشنایی با زبان انگلیسی

مزایا و معایب رشته داروسازی

یکی از دلایلی که برای تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه مطرح می گردد، علاقه به ساخت و توزیع فرآورده های دارویی است. اگرچه علاقه و استعداد ذاتی می تواند به عنوان هدایت مناسب برای انتخاب شغل محسوب گردد، اما آنالیز مزایا و معایب شغلی موجود در رشته داروسازی می تواند دید بهتری را از این حرفه در اختیار ما قرار دهد. به همین علت در ادامه، به آنالیز بعضی از مزایا و معایب تحصیل در رشته داروسازی می پردازیم.

مزایای رشته داروسازی

یکی از مهم ترین مزایایی که برای تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه وجود دارد، عایدی رشته داروسازی است. خوب است بدانید که فارغ التحصیلان رشته داروسازی در خارج از کشور، می توانند در فرصت های شغلی با عایدی بالا مشغول به کار شوند.

به عنوان مثال میانه حقوق و دستمزد پیشنهادی کارفرمایان در کشور کانادا برای استخدام داروساز، مبلغی به مقدار 107,837 دلار در سال عنوان شده است. این در حالی است که میانه حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در کشور کانادا در سال 2023 میلادی، مبلغی معادل با 70,200 دلار در سال است. در ادامه، به آنالیز بعضی دیگر از مزایای رشته داروسازی خواهیم پرداخت.

بازار کار رشته داروسازی

یکی دیگر از مزایای تحصیل در رشته داروسازی، وجود بازار کار مناسب برای این رشته تحصیلی است. داروخانه ها، شرکت های داروسازی، موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها، به استخدام داروساز احتیاج دارند. این در حالی است که فارغ التحصیلان رشته داروسازی می توانند با اخذ مجوزهای لازم، نسبت به تأسیس داروخانه اقدام نمایند.

تضمین آینده شغلی با ارسال رزومه به آگهی استخدام داروساز

یکی از مواردی که می تواند جذب و استخدام نیروهای کاری را تحت تأثیر قرار دهد، خطر اتوماسیون است. این در حالی است که رشته داروسازی، جزء مشاغل امن ازنظر خطر اتوماسیون محسوب می گردد. بعلاوه به علت احتیاجی که در جامعه برای دسترسی به دارو وجود دارد، شغل داروسازی می تواند آینده شغلی مناسبی داشته باشد.

معایب رشته داروسازی

یکی از سختی های تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه، وجود درس های حفظی است. دروس تخصصی در رشته داروسازی معمولا با مباحث شیمی و زیست شناسی مرتبط هستند. بعلاوه لزوم یادگیری اصطلاحات علمی و تخصصی بسیار زیاد در این رشته تحصیلی، ممکن است به عنوان یکی از معایب و سختی های رشته داروسازی مطرح گردد.

درنتیجه اگر دارای حافظه خوبی هستید و توانایی حفظ کردن اصطلاحات و اسامی علمی مختلف را دارید، رشته داروسازی می تواند رشته ای مناسب برای شما باشد. در ادامه، به بعضی دیگر از معایب و سختی های رشته داروسازی اشاره خواهیم کرد.

رقابت شدید برای قبولی در دانشگاه

برای قبولی در رشته داروسازی، باید با تعداد زیادی از داوطلبان علاقه مند به تحصیل در این رشته رقابت کنید. بعلاوه برای تحصیل در دانشگاه های معتبر، به کسب رتبه بالا احتیاج خواهید داشت. این در حالی است که امکان تحصیل بدون کنکور، در رشته داروسازی وجود ندارد.

مدت زمان تحصیل

برای اخذ مدرک تحصیلی دکتری در رشته داروسازی، باید در یک دوره تحصیلی 6 ساله شرکت کنید. بعلاوه گذراندن دوره طرح اجباری در منطقه ها محروم به مدت 2 سال، جزء مواردی است که باید در هنگام انتخاب رشته داروسازی به آن توجه کنید.

به شکلی که تنها با گذراندن این دوره 8 ساله، می توانید برای تأسیس داروخانه اقدام نموده و به شکل حرفه ای در رشته داروسازی مشغول به کار شوید. بعلاوه اغلب کارفرمایان در آگهی استخدام داروساز، به استخدام کارجویان با مدرک تحصیلی دکتری در رشته داروسازی اشاره می نمایند. درنتیجه برای فعالیت به عنوان مسئول فنی داروخانه، باید مدرک دکترای داروسازی خود را دریافت نموده باشید.

جمع بندی

رشته داروسازی یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه است. در این مقاله ضمن معرفی رشته داروسازی و شرایط استخدام داروساز در داروخانه ها و شرکت های داروسازی، به آنالیز مزایا و معایب تحصیل در رشته داروسازی پرداختیم.

مواردی مانند آینده شغلی، بازار کار مناسب و عایدی رشته داروسازی، جزء مهم ترین مزایای موجود برای تحصیل در رشته داروسازی هستند. بااین حال مواردی مانند مدت زمان تحصیل، لزوم کسب رتبه بالا برای قبولی در دانشگاه و سختی های مرتبط با گذراندن دروس تخصصی، جزء معایب رشته داروسازی محسوب می شوند.

منبع: فوت و فن

به "آنالیز مزایا و معایب رشته داروسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مزایا و معایب رشته داروسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید