از اجرای استراتژی تا سازماندهی برای اقدام

به گزارش وبلاگ رابا، اجرای استراتژی عبارت است از مجموع فعالیت و انتخاب هایی که برای اجرای یک طرح استراتژیک لازم و لازم است و اجرای استراتژی فرآیندی است که براساس آن سیاست ها و استراتژی ها با بهره گیری از برنامه ها ، بودجه ها و رویه ها به اجرا در می آیند و عملی می شوند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

از اجرای استراتژی تا سازماندهی برای اقدام

اگر چه مرحله اجرای اجرای استراتژی پس از مرحله تدوین استراتژی واقع شده است ، اما بخش کلیدی از فرآیند مدیریت استراتژیک به شمار می رود . تحقیقی که در 93 شرکت از 500 شرکت ذکر شده در مجله فورچون به عمل آمد نشان داد که بیش از نیمی از آن شرکت ها ، هنگام اقدام برای اعمال یک استراتژیک با یکی از ده مشکل زیر روبرو شده اند : 1- اجرای استراتژی کندتر از آنچه پیش بینی شده بود پیش رفته بود . 2- بروز مسائل بزرگ غیر مترقبه 3- هماهنگی فعالیت ها مطلوب نبود 4- بعضی فعالیتهای رقابتی و بحران ها ، توجه مدیران را از اجرای استراتژی منحرف نموده بود 5- کارکنان درگیر در فرآیند اجرا توانایی لازم را نداشتند . 6- به کارکنان سطوح پایینتر ، آموزش و راهنمایی کافی ارائه نشده بود 7- عوامل محیط خارجی غیر قابل کنترل 8- مدیران بخش ها ف به خوبی کار رهبری و راهنمایی را انجام می دادند . 9- فعالیتها و وظایف کلیدی فرآیند اجرا ، ضعیف تعریف شده بودند . 10- سیستم اطلاعاتی نظارت کافی بر فعالیت ما نداشت .

جریان استراتژی

بسته به نحوه سازماندهی شرکت و ساختار سازمانی آن ، تنوع گروه مجری استراتژی بیشتر از تنوع گروه طراح استراتژی است. در بیشتر شرکتهای بزرگی که در چند صنعت فعالیت می نمایند هر کس در سازمان می تواند اجرای استراتژی را بر عهده بگیرد.

تمام آن کارکنانی که در موفقیت فرآیند اجرای استراتژی ، نقش اساسی دارند ، ممکن است در طراحی استراتژی مشارکت ننموده باشند یا مشارکت کمی داشته باشند . لذا ممکن است از حجم بزرگ اطلاعات استفاده شده و فعالیتهای اجرا شده در فرآیند طراحی بی خبر باشند . بنابراین اگر به خوبی از تغییرات در مأموریت ، اهداف ، استراتژی ها و سیاستهای شرکت و اهمیت آنها برای سازمان یا شرکت آگاه نشوند و توجیه نگردند در برابر تغییرات مقاومت خواهند کرد.

روش طراحی برنامه ها ، بودجه ها و رویه ها

طراحی برنامه ها : برنامه عبارت است از بیان فعالیتها و اقدامات لازم برای اجرای کامل یک طرح ، هدف از یک برنامه ، نزدیک تر کردن استراتژی به واقعیت ها و عملی نمودن آنها است .

طراحی بودجه ها : بودجه ، بیان برنامه های شرکت به زبان پول و دلار است . بعد از طراحی برنامه ، فرآیند بودجه ریزی شروع می شود . تهیه بودجه آخرین کنترل واقعی است که یک شرکت انجام می دهد تا از ممکن و عملی بودن استراتژی انتخاب شده خود مطمئن شود . یک استراتژی به ظاهر ایده آل پس از طراحی بودجه ها و محاسبه دقیق هزینه های اجرای آن ، معین شد که در عمل غیر قابل اجراست .

طراحی رویه های نو : رویه ها که گاهی آن را رویه های عملیاتی استاندارد (SOP) نیز می نامند یک سیستم یا یک سری قدم های پشت سر هم یا فنونی است که نحوه انجام یک وظیفه یا یک شغل خاص را به تفصیل توضیح می دهد . بعد از طراحی برنامه ها و بودجه های شرکت و بخش های آن نوبت به طراحی یا بازنگری رویه ها می رسد . رویه ها به تفصیل ، فعالیتهای مختلف لازم برای تکمیل برنامه های شرکت را توضیح می دهند .

منبع: الی گشت

به "از اجرای استراتژی تا سازماندهی برای اقدام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از اجرای استراتژی تا سازماندهی برای اقدام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید