کشف آب در محتمل ترین گزینه وجود حیات بیگانه!

به گزارش وبلاگ رابا، اخترشناسان می گویند آنالیز های صورت گرفته روی برآمدگی های عجیب و غریب دوتایی روی سطح اروپا، یکی از قمر های مشتری، می تواند نشانه ای برای وجود مخازن کم عمق آب باشد. در واقع، تجزیه و تحلیل ویژگی مشابه در ورقه یخی گرینلند در روی زمین، نشان می دهد که این برجستگی ها می توانند به وسیله حفره های آب مایع موجود در خود یخ ایجاد شوند.

کشف آب در محتمل ترین گزینه وجود حیات بیگانه!

به گزارش وبلاگ رابا، این یافته بینش تازهی در خصوص فرآیند های ژئوفیزیکی ارائه می دهد که دنیا های به شدت یخ زده را شکل می دهد. بعلاوه نشان می دهد که اگر حیات فرازمینی در این قمر وجود داشته باشد، ممکن است در اقیانوسی در ده ها کیلومتری زیر یخ های اروپا نباشد، بلکه در واقع ممکن است بسیار نزدیک تر و در دسترس تر از آن چیزی باشد که فکرش را می کنیم.

داستین شرودر، ژئوفیزیکدان دانشگاه استنفورد، می گوید: از آنجایی که این منابع به سطح نزدیک تر است، جایی که مواد شیمیایی متفاوتی را از فضا، قمر های دیگر و آتشفشان های آیو دریافت می نماید، این احتمال وجود دارد که اگر حفره هایی از آب در پوسته وجود داشته باشد، زندگی نیز در آن وجود داشته باشد. اگر مکانیسمی را که در یخ های گرینلند مشاهده می کنیم، در قمر اروپا نیز صادق باشد، این بدان معناست که در تمام سطح این قمر آب وجود دارد.

قمر اروپا مملو از راز ها است و در مدار دور خود به دور بزرگترین سیاره منظومه شمسی می چرخد. شواهد نشان می دهد که بدن منجمد این قمر کاملاً یخ زده نیست، اما اقیانوسی مایع و آب نمک دارد که به وسیله فرآیند های زمین شناسی داخلی در زیر پوسته یخی ضخیم خود گرم مانده است. این مکان که در اطراف دریچه های آتشفشانی کف اقیانوس مانند آنچه در اینجا روی زمین است، ایجاد شده، مدتی است به عنوان برترین مکان در منظومه شمسی برای جستجوی حیات فرازمینی شناخته می گردد. با این حال، ما چیز زیادی در خصوص این قمر نمی دانیم. به عنوان مثال، برجستگی های دوتایی عظیمی که در امتداد دو طرف فرورفتگی های طولانی آن قرار دارند، از زمانی که برای اولین بار در تصاویری که به وسیله کاوشگر گالیله در دهه 1990 گرفته شد، تا به امروز به عنوان یک راز به جای مانده است.

با این همه، شرودر و همکارانش، ژئوفیزیکدانان رایلی کولبرگ از دانشگاه استنفورد (که این مطالعه را رهبری کرد) و گرگور اشتاین بروگ از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، متوجه شدند که برجستگی های دوتایی اروپا به طرز عجیبی آشنا هستند. در واقع، آن ها به طرز وحشتناکی شبیه نسخه های غول پیکر برآمدگی هایی بودند که در طول یک پروژه غیرمرتبط روی یخچال طبیعی گرینلند مشاهده نموده بودند. اشتاین بروگ گفت: دانشمندان بیش از 20 سال است که این برجستگی های دوتایی را مطالعه می نمایند، اما این اولین بار است که ما واقعاً توانستیم چیزی مشابه آن را روی زمین را تماشا کنیم و ببینیم که طبیعت چگونه جادوی خود را انجام می دهد. ما در حال برداشتن گامی بزرگ در جهت درک اینکه چه فرآیند هایی بر فیزیک و پویایی پوسته یخی اروپا تسلط دارند، هستیم.

برآمدگی های گرینلند اگرچه بسیار کوچکتر از ویژگی های اروپا است، اما تقریباً یکسان به نظر می رسید، بنابراین این تیم به آنالیز چگونگی شکل گیری پشته های گرینلند پرداختند. آن ها داده های جمع آوری شده به وسیله عملیات پل یخی ناسا را مطالعه کردند که از فناوری رادار برای تماشا آنچه در زیر یخ می افتد استفاده می نماید. داده های این تیم در سال 2015 آغاز شد، اما در آن نقطه برجستگی ها تا سال 2017 شکل نگرفتند. این داده ها نشان داد که برآمدگی ها در گرینلند زمانی شکل می گیرند که یک محفظه آب تحت فشار در داخل ورقه یخ منجمد می گردد و باعث شکسته شدن صفحه یخ می گردد. به گفته این تیم، این ویژگی M شکل دو قله را در یخ ایجاد کرد و به گفته این تیم، کاملاً ممکن است که فرآیند های مشابهی در قمر اروپا رخ داده باشد.

کولبرگ شرح داد: در گرینلند، این برآمدگی دوتایی در مکانی شکل گرفت که آب دریاچه ها و نهر ها اغلب به سطح نزدیک می گردد و دوباره یخ می زند. یکی از راه هایی که می تواند حفره های آب کم عمق مشابه در اروپا ایجاد کند، به وسیله آب اقیانوس زیرسطحی است که به وسیله شکستگی ها به پوسته یخی منتقل می گردد و این نشان می دهد که ممکن است اندازه معقولی تبادل در داخل پوسته یخی اتفاق بیفتد. این امر بعلاوه نشان می دهد که آب کم عمق و فرآیند های آن، ممکن است در سراسر سطح قمر اروپا، در زمان و بعلاوه فضا وجود داشته باشد.

این دستاورد می تواند پیامد هایی برای جستجوی حیات در دنیای بیگانه داشته باشد، اما تا زمانی که فضاپیمای مجهز به رادار نتواند مشاهداتی را از مدار اروپا بگیرد تا با داده های راداری گرینلند مقایسه کند، نمی توان بیشتر از این پیش رفت و نظریه پردازی کرد. خوشبختانه، دو ماموریت برای کاوش در این قمر به زودی پرتاب می شوند، که یکی JUICE متعلق به سازمان فضایی اروپا و دیگری Europa Clipper متعلق به سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا) است که هر دو حامل رادار نفوذ نماینده در یخ هستند.

در آینده این دو فضاپیما می توانند اطلاعات جالب توجهی درباره برآمدگی های عجیب و غریب دوتایی روی سطح قمر اروپا و سراسر این جرم یخی، مخابره نمایند که شاید نتیجه آن کشف راز های تازه از دنیا پیرامون ما باشد. کولبرگ گفت: فرضیه ما درباره این برآمدگی های عجیب هنوز قطعیت ندارد، اما این مزیت را داریم که فرضیه ما مشاهداتی از شکل گیری یک ویژگی مشابه در زمین برای حمایت از آن دارد. این فرضیه فقط احتمالات تازه را برای یک کشف بسیار هیجان انگیز باز می نماید. شاید پایان بتوانیم حیات را در نزدیکی سیاره خودمان و نه در کهکشان های دیگر بیابیم. نتایج این تحقیق در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-وبلاگ رابا

منبع: فرارو

به "کشف آب در محتمل ترین گزینه وجود حیات بیگانه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آب در محتمل ترین گزینه وجود حیات بیگانه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید